Vi ska lägga klinker på betonggolvet innanför ytterdörren (ca 2 kvm). Vi ska ha golvvärme under. Men hur funkar det? Ska man ha elburen golvvärme eller vattenburen? Det sitter ett element precis vid ingången, kan man koppla det på den? Eller har man ett separat reglage till golvvärmen? Vi vill ha på värmen året runt eftersom plattan annars kan börja suga upp markfukt har jag hört.
Jag vet att det finns en "värmematta", är den enklast att använda? Flytspacklar man ovanpå den?
Alla förklaringar och tips är välkomna! Jag har ingen aning om nånting... ;)
 
Elektrisk golvvärme är nog helt klart den enklaste lösningen. Finns som du själv skriver i färdiga mattor att köpa. Vissa är okej att lägga direkt i klinkerfixet, medans andra kräver någon form av spackling först. Jag använder den variant som Clas Ohlson säljer. Den kan läggas direkt i fixet.
 
Ok... men hur kopplar man in den så att den funkar??
 
Måste inte en behörig elektriker koppla in elen? (Jprdfelsbrytare och så ska ju installeras.)

Själva valde vi också elektrisk golvvärme i hallen. Så här i efterhand kan jag konstatera att vi borde nog valt vattenburen.

Dels är vattenburna värmen billigare i drift. Dels får man nog jämnare temperatur på hallgolvet. Med elvärme så är det antingen varmt eller kallt, beroende ifall termostaten slagit på/av.

Nackdelen med vattenburet är ju att den tiden av året då värmen inte är igång så är golvet kallt. Men jag konstaterade att i somras så var den elektriska värmen ändå inte igång.
 
Precis som jarlh skriver så skall golvvärmen kopplas in av behörig elektriker, och den skall föregås av jordfelsbrytare. Skall man vara riktigt noga så skall elektrikern vara på plats och mäta resistensen i mattan innan man spacklar/lägger klinker.

Sedan blir det en termostat på väggen, med en givare ner till golvet.

För större ytor är vattenburen säkert mer ekonomiskt, men här rörde det ju sig bara om cirka 2 m2. Dessutom blir ju regleringen ganska kostsam om man inte har golvvärme i övrigt. Likaså nackdelen ex. när det är så pass varmt ute att man inte använder någon värme till radiatorer. Då blir ju golvet kallt också.
 
Jorfelsbrytare behövs bara, om jag minns rätt, i våtutrymmen (men det är ju aldrig fel att ha ändå). Mäta resistansen gör man enkelt med en typ multimeter, det står på förpackningen vilket område den ska ligga på.
Men en del elektriker kräver (kanske lag?) att de ska ha lagt elslingorna också annars kopplar de inte in den. Kolla först!
 
  • Gilla
The carpenter
  • Laddar…
Det finns ett sätt att ha vattenburen golvvärme som fungerar även när pannan är avstängd på sommaren. ;) Du kopplar en slinga till varmvattenberedaren och har en cirkulationspump för att få vattnet att gå runt och en strypventil för att kunna begränsa flödet. :cool: Då det är en sådan liten yta som skall vara värmd, så blir kostnaden inte så stor för uppvärmningen av vattnet.
 
Mäta resistansen gör man enkelt med en typ multimeter, det står på förpackningen vilket område den ska ligga på.
Den skall även isolationsmätas, det gör du inte med en multimeter, utan med en isolationsprovare som oftast bara elektriker har (pga. priset). Skillnaden mellan att isolationsmäta och "vanlig" resistansmätning är att isolationsprovningen görs med hög spänning (500-3000V, beroende vad som skall provas).

 
Eftersom det bara är 2 kvm finns det ingen anledning att fundera på vattenburet då det blir rätt dyr installation.
Skulle satsa på golvslingor av el. Gå bara in till din närmsta återförsäljare så hjälper han dig med vilken sort du ska ha och hur du ska går till väga.
 
  • Gilla
Jonte58
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.