Solarventi använder kanalplast, så helt fel kan det väl knappast vara. Man kan ju anta att de har prövat med klarplast också.
 
Jag tänkte försöka hålla liv i denna emenenta tråd....

Som jag förstått det så går luften enligt den röda pilen på bilden nedan och de lodräta reglarna är gjorda av 28x70.
Har du tätat något extra där för att förhindra att luften tar den "gröna" vägen. Eller räcker det att passa plåten så att man skruvar "dalen" på plåten mot regeln?

Vad har du använt dig av för dimmensioner på de vågräta reglarna? Finns det ingen risk att luften stannar upp där? Hmm nu när jag sitter och skriver så kommer jag på att det kankse är tanken för att "behålla" luften lite längre, luften komer ju kunna passera de vågräta reglarna via "topparna" i plåten...


DSC08046.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Masarin skrev:
Jag tänkte försöka hålla liv i denna emenenta tråd....

Som jag förstått det så går luften enligt den röda pilen på bilden nedan och de lodräta reglarna är gjorda av 28x70.
Har du tätat något extra där för att förhindra att luften tar den "gröna" vägen. Eller räcker det att passa plåten så att man skruvar "dalen" på plåten mot regeln?

Vad har du använt dig av för dimmensioner på de vågräta reglarna? Finns det ingen risk att luften stannar upp där? Hmm nu när jag sitter och skriver så kommer jag på att det kankse är tanken för att "behålla" luften lite längre, luften komer ju kunna passera de vågräta reglarna via "topparna" i plåten...

Kul att intresset fortfarande finns för solluftfångare!

Den fortsätter att leverera värme i garaget och nu är det nog dags att slå av den, annars kommer det att bli en bastu i garaget nu när solen börjar trycka på ordentligt.
Det blir runt 25º i temp i garaget som varmast, och sen sjunker temperaturen gradvis under natten.
Så här ser det ut "just nu" 24/5 klockan 09.00.
[media]

Tanken är att få luften att "dröja sig kvar lite", inuti fångaren, men samtidigt får inte flödet begränsas allt för mycket, för då tappar man effket. Den totala efekten är direkt beroende av sambandet mellan luftflödet och insläppet av solljuset. För stort drag på fläkten = för högt luftflöde = dålig effektivitet. Litet drag på fläkten=lågt luftflöde=hög utblåstemp=dålig värmespridning=dålig effektivitet.
Jag har testat att sänka luftflödet, och det går utan problem att närma sig 90º i utblåstemp, men det sänker den totala "uppvärmingseffektivieteten" eftersom värmen bara bildar en "bubbla" och inte sprider sig i garaget ordentligt.

Det är tätat ordentligt på de "lodräta" reglarna, och luften passerar alltså "tunnlarna" som bildas av plåtens korrugerade form. Tanken är att luften ska vidröra den varma plåten så mycket som möjligt, och då inte "smita" mellan plåt och trä. "Tunnlarna" är tillräckligt "vida" för att inte begränsa luftflödet, och det var av den anledningen som jag valde "tre" lodräta segment, men jag tror att det nog skulle gå att öka till fyra, kanske till och med fem, segment. Det skulle då öka effektiviteten ytterligare.

För att undvika att luften "stannar" upp för mycket så är det också viktigt att välja en ganska kraftig fläkt. En klen fläkt skulle få problem med att motverka den varma luftens strävan av att "gå uppåt" och lägga sig som ett "lock" längst upp inuti konstruktionen.

Man kan förädla den här konstruktionen i all oändlighet och jag är väldigt nöjd med resultatet, och om jag hade haft obegränsad tid och energi (och pengar) så hade det varit väldigt intressnat att bygga om kontruktionen om vartannat och se vart den praktiska gränsen går för effektivitet.
Är fortfarande väldigt facinerad över att det fungerar så pass bra som det gör, och är ännu mer facinerad över att det inte finns fler kommersiella produkter/lösningar än vad det gör.
Solluftfångare anses fortfarande som något hokuspokus hos allmänheten!
 
  • Gilla
Masarin och 2 till
  • Laddar…
Tusen tack för svaret.
Jag är fortfarande i idéstadiet än så länge, men jag tror att jag helt skruplelfritt kommer kopiera stora delar av din design...;)

Min låda kommer var ca 2meter på längden och 1,5 på höjden med ett uppstick på ena sidan för att passa in i en befentilgt ventilationskanal. Det jag funderar på nu är om jag ska köra med stående eller liggande kanaler.
 
  • Gilla
karra
  • Laddar…
En solluftfångare monterad på en garagevägg med korrogerad plast som visar tecken på värmeexponering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garage med plywoodvägg där solluftfångare har tagits bort, synliga hål och elkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solkraftigt missfärgat och skadat trä kring hål i en OSB-skiva, tecken på värmepåverkan från solluftfångare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bränt och svettat trä runt ett hål där en solluftfångare tidigare varit installerad, visande tecken på värmeexponering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Missfärgade och spröda altantaksplaster på grund av solluftfångare med reflektion av bil och trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en missfärgad och spröd plast från ett solluftfångarsystem vid ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så, nu är det dags för en summering såhär efter fem år!
Solluftfångaren har varit i drift hela denna period förutom under årets sommardagar.
Den har fungerat ypperligt och bidragit starkt till art sköta värmen i garaget.

Det sitter även en luftvärmepump i garaget som står för det primära värmebehovet, men den behöver i stort sett inte alls gå merparten av året, utan endast mellan december till mars för att då stötta solluftfångaren.

Jag har mellan 12-20 i garaget beroende på ”solnivå”, och allt fungerar oväntat bra.
Man skulle absolut kunna optimera solluftfångaren bättre.

Nu är jag på gång och ska sälja huset, och istället för att argumentera och förklara hur solluftfångaren fungerar för prsumtiva husspekulanter, så väljer jag att riva den och istället panela hålet.

Konstaterar att altantaksplasten är starkt missfärgad på grund av värmeutvecklingen, och den är galet spröd pga värmen och solen. Känns som om den åldrats 20-30 år under dessa fem år. :)

Konstaterar också att trät närmast utsuget är svett ordentligt och luktar bränt, så helt klart finns det en liten risk för brand om man bygger gångaren större alternativt får den mer effektiv. Jag har kommit i runt 120g som varmast i utblåstemp, så nog finns det tryck i solen att hämta!

Nästa solluftfångare jag bygger kommer att värmesäkras inuti, samt byggas med tvåglasfönster istället.
Har många idéer om effektivitetshöjande åtgärde som jag vill testa också som då inkluderar automation i form av RaspberryPI/Aurdinio, och jag är helt övertygad om att det skulle kunna gå att få den mer än dubbelt så effektiv om man bara bygger mer ”seriöst” och med bättre material.

Till er som hävdar att en solluftfångare INTE fungerar har jag bara en sak att säga:
Ni har totalt fel, för det gör den! Faktum är att den fungerar längt bättre än vad jag hade kunnat tro!
 
  • Gilla
bruka och 15 till
  • Laddar…
Min har inte fungerat så bra, men den är för liten, mindre än en kvadrat i yta så det räcker ju inte till. Och plasten började gå sönder också, jag köpte begagnad kanalplast. Men jag vill bygga större och bättre, nån gång....
 
Kul tråd!
Läste hela sen du länkat till denna tråd på facebook idag.
Här kommer en utmaning och förslag till nytt patent:
Bygg en likadan i ditt nästa hus, MEN det ska också vara en fungerande vipport!
Varför har ingen kommit på det? Eller har någon? :)

Ultimata lösningen till ett enkelgarage eller om man vill ha båda portar kvar.
 
  • Gilla
Kronprinsen och 1 till
  • Laddar…
Ok nu är man på G igen, 1x2.5m yta. Undrar om jag ska fixa en nätmodell eller göra med plåt (har gratis gammal plåt, behöver dock målas). Nät vore enklare men plåt bättre då det är kallt.

7EYWTtV.jpg
 
  • Gilla
INTP och 1 till
  • Laddar…
zz8Wyq6.png
Glömde slutklämmen, eller jag jag håller på med fläktstyrningen ännu, svårt med orken då mörkret kommer. Men har termostat, fläkt (svag men får duga tillsvidare) och en 12v källa.

66ZEfB5.png
 
  • Gilla
bruka och 5 till
  • Laddar…
Krokben
Du som har prövat detta, är det någon vits att ordna något liknande till bostaden? Tänker att det lär blir kallras och läcka in kyla när den är inaktiv på vinternätter. (Finns ju ingen isolering i solfångaren som i en vägg).
 
Tas luften inifrån så blir det så. Men sett som ett uteluftintag (med fläkten avslagen) blir det aldrig negativt. Största fördelen är just att effektivare hålla fukt o lukt stången i kallställda stugor.
 
Det går ju annars att sätta kallrasskydd
 
DennisCA, hur går det med solfångaren din? Kan du förklara vilken väg luften ska vandra i labyrinten du byggt
 
Den går inte alls nu, det finns ingen sol den här tiden, i februari börjar den väl ha nån nytta. Luften ska tryckas in i det övre hålet och sen ska det vandra upp till toppen av solfångare och ner igen, luften kommer in där nere.
 
kul att den förra funkade så bra för dig... hoppas du kan visa hur du bygger upp den nya helt o hållet, med allt vad det innebär med kanske en automatisering och dylikt med
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.