S sibbsan skrev:
Snyggt! Tipsar om att plantera en bambu i gruset, det är jättesnyggt mot just grus/svart/strama linjer. Den är dessutom vintergrön! Välj en Fargesia så sprider den sig inte.
Hade iofs kunnat vara lite läckert.. Lär dock fläkta rätt bra i det när utedelen drar igång! Men ska lyfta fram det till min andra hälft!

Gällande rabarber så har jag faktiskt hittat en sort som inte har oxalsyra :love:

Jordgubbar var jag och kikade på idag, tror det blir "Korona". Sen har vi tänkt oss hallon och kanske hybridblåbär "vaccinium...."

Mörk humor? Ja. Tycker jag Corona är allvarligt? Ja. Men ett gott "skratt" förlänger livet :)
 
  • Gilla
Ullis-gullis
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Tips på jordgubbar:
[länk]

Kolla de remonterade sorterna, det är sådana som kommer nya hela säsongen.. gentemot de "vanliga" som bara blommar en gång :) kan ju vara kul för småttingarna i hushållet om inte annat.. :)
Intressant! En blandning av sorter kanske? :D

Hur många bör man ha i en normalstor odlingskrage? :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Om ni vill ha några standard och få ett par rejäla skördar på en gång, så är väl de vanliga sorterna lite bättre. Ta några fler plantor av den då.. och så kan ni plantera några remonterade .. mitt ibland de andra, så det är lite spännande att leta efter dem :)

Jag har tyvärr inga remonterade själv, när jag plantera mina visste jag inte ens att de fanns! Jag älskar jordgubbar och vill gärna ha nått o snacka på hela året hehe.. (okej okej hela sommaren då..).

Så jag ska förnya med remonterande sorter nu :)

Har också lärt mig att man bör byta ut plantorna var 5:år.. (låter man dem skicka ut revor osv .. så brukar de förnya sig själva.. men om man vill ha ett "fint" land.. med god skörd ska man tydligen byta ut dem..). De ger mest år 3-4 har jag för mig..

Jag har satt 10 plantor i en krage.. egentligen rekommenderar de nog hm 8 :) (30 cm avstånd mellan plantorna och 50 cm mellan raderna) - jag avrundade uppåt... ;)

Lite mer tips om jordgubbsodling:
https://www.gardenprints.se/odlingstips/20-tips-att-odla-jordgubbar
 
Tungt jobbat! (pun intended)
Jag har sett väldigt mycket mer aktiviteter i trädgårdar nu med corona (isolering och fint väder)s det är ju en lite udda bieffekt. När det gäller blommor så finns ju alltid slingerkrasse? Ingen höjdare rent kulinariskt men den har färgglada blommor.
 
A Auusi skrev:
Haha

Tack snälla för svar och stort tack för närbild idag om du hinner fota. Väntar med spänning.

Ha en fin dag så länge!
Ja, minnet e la inte det stabilaste, här är en bild iaf :crysmile:

Singelbelagd yta nära en gul tegelvägg och bostadsenhetens utsida med synlig värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Auusi och 1 till
  • Laddar…
Mkt snyggt! Tack snälla! Ska leta efter nån som kan leverera ett par ton med såna stenar i Sollentuna :).
 
A Auusi skrev:
Mkt snyggt! Tack snälla! Ska leta efter nån som kan leverera ett par ton med såna stenar i Sollentuna :).
Vet inte om grus.nu finns i Stockholm men de har det har jag för mig (y) men det brukar som sagt finnas hos de flesta grustagen. Det fanns hos flertalet här nere iaf :D
 
  • Gilla
Auusi
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Vet inte om grus.nu finns i Stockholm men de har det har jag för mig (y) men det brukar som sagt finnas hos de flesta grustagen. Det fanns hos flertalet här nere iaf :D
Får bli närmaste dagarnas projekt att luska ut :).

Tack snälla!
 
Angående jordgubbar.

Vi har:
Honeoye - måste vara riktigt mogen för att vara god.
Sonata - ok
Senga sengana - kommer inte riktigt ihåg, köpte till förra sommaren
Korona - vår favorit.

Plantorna bär mest frukt år tre om jag inte missminner mig, byt efter fjärde året enligt israelssons odlingsbok.

Man ska inte heller gödsla jordgubbarna förrän efter man slutat skörda, för annars lägger den mer meter på att skjuta revor.
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
[länk]

Där har du och vad jag kan se så har de terminal i Sollentuna :)
Åhh så bra! Får kontakta dom imorgon! Tusen tack!
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Sådärja!

Nu har det planterats lite, jordgubbarna har hittat på plats. Blev en salig blandning och de enda jag kommer ihåg är korona, sontata och honeyeye. Sen var det 2 sorter till men vilka det var ha jag glömt :crysmile: 10st plantor totalt!

Även en hallon "ruby beauty" har hittat sin plats i en halvkrage och i den andra stora kragen blev det rabarber "elmblitz".

Hallonen är taggfri och rabarbern är en av de sorterna med lägst halt oxslsyra.. Barnvänligt Mao :love:


Men de där vinrankorna.. Där händer det ingenting, clematisen bredvid har fnatt, den växer helt galet mycket så stackarna bredvid ser ännu sorgligare ut :sweat:

De ska gödslas, ska bara fixa gödsel då jag inte tror hönsgödsel är för starkt? Sen funderar jag på om man kan täcka de med fiberduk under en period för att skynda på processen lite? Både jordgubbarna och rabarbern kommer då det idag så de får tsgit sig riktigt. Men vågar jag som sagt täcka vinrankorna också? :thinking:
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Idag har altanerna slipats.. Fy f** vad trött i armarna man blir av konstant vibrerande :crysmile:

Nyslipad träaltan behandlad med träskyddsmedel, gula trädgårdsstolar och vattenslang syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyss slipad och behandlad träaltan bredvid en tegelvilla med verktyg och utemöbler synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slipad altan med slipmaskin och kablar, skyddad med träskyddsmedel, små märken synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybehandlad altan med viss efterlämnad karaktär, synliga slipmaskiner och trädgårdsgrejer i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slipad träaltan med synliga märken och fläckar efter behandling, omgiven av husvägg och trädgårdssaker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyslipad och behandlad träaltan med leksaker och trädgårdsredskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är de inte mkt banan kvar, skönt! Båda är även behandlade med nitor wood protection(y)

Blev lite märken/fläckar osv som jag inte pallade slipa till, tänker att det ger det hela lite karaktär:crysmile:

Växterna på framsidan växer så det knakar för övrigt, får fixa bild på det imorgon när vi städat/möblerat framsidan igen ;)
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Då var det dags att uppdatera lite! Först och främst, har helt glömt av att fota växtligheten på framsidan.. Får fixa det i veckan!

Men det är inte det denna uppdatering handlar om ;) kvinnan i huset bestämde i förra året att en pergola skulle byggas på baksidan. Jag har mer eller mindre varit emot detta men efter ett års tjat gav jag upp.

Så igår for jag och dottern till bauhaus för att handla material och idag byggdes den!
Nybyggd pergola på en trädäck baksida med verktyg, leksaker och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående bygge av en pergola på trädeck med verktyg, leksaker och byggmaterial utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halvfärdig träpergola under konstruktion på trädäck med stöttor och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att bygga en pergola hela själv med bara två händer visade dig var en redig utmaning och uppfinningsrikedomen har verkligen satts på prov! Här är några av de säkert 15 olika sätten jag fått lösa det på!
Byggmaterial och verktyg på trätrall under pergola-bygge, inklusive tving, vinkeljärn och cirkelsåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2 grova vinkel järn som jag hade liggandes i garaget fick agera tippskydd åt ena stolpen! Funkade fint!
Uppbyggnad av en pergola på en trätrall med hjälp av stolpar, brädor, verktyg och stöttande konstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett välfungerande sätt att hålla upp en bjälke. Ännu sjukare var nog att jag satte stöttorna 100% rätt direkt så jag slapp justera :crysmile:
En träbjälke fixerad temporärt under en taköverhäng med en orange tving för ett pergolabyggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att hålla upp en 3.6m lång regel så man kan skruva i ena änden är fysiskt omöjligt, så det löstes såhär(y)

Det största hjälpmedlet var utan tvivel tvingarna, utan dessa hade jag aldrig kunnat lyckas!

Och så det färdiga resultatet!
Nybyggd träpergola på en trädäckad uteplats med verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alfons3301 och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.