Hej,

Jag har ett plankhus från 1943 som vi planerar en större tillbyggnad av, och jag funderar nu på väggkonstruktioner för utbyggnaden.
Huset är idag tilläggsisolerat utvändigt.
Jag tänker att det rimligaste vore att göra utbyggnaden med liknande konstruktion, och då landar jag i en KL/CLT trävägg alternativt Isotimber som sedan isoleras utvändigt.
Väggen lämnas diffusionsöppen, då jag förmodar att den gamla väggen inte är tätad med plast.
Jag antar också att det är dumt att ha halva huset diffusionsöppet och halva tätt (om man skulle bygga en vanlig regelvägg i utbyggnaden)?

Tankar och funderingar om detta?
Det som eventuellt talar emot denna konstruktion är att väggarna idag är relativt tunna, även med tilläggsisoleringen, så det kanske blir svårt att uppfylla direktiven från BBR?
 
N
Hej
Hur kommer det sig att du är övertygad om att väggen är diffusionsöppen? Har du beställt hem det material som finns samlat på din kommun kring ditt hus. Många kommuner erbjuder att man för någon hundralapp får allt material skickat hem till sig på en Usb sticka eller likande, se efter vad du kan finna kring ditt hus där innan du tar beslut.
 
Jag tror inte att man kan utgå från att väggen från 1943 är diffusionsöppen. Det var vanligt att utsidan av plankstommen var klädd med en så kallad förhydningspapp, dvs en asfaltpapp med viss ångtäthet. Sedan beror också väggens nuvarande egenskaper på hur tilläggsisoleringen gjordes. Jag tror inte att byggnadsnämnden har några så detaljerade uppgifter om husets ursprungliga utförande. Det var först efter 1947 som det blev vanligt med med tekniska beskrivningar i samband med byggnadslov.

KL trä med utvändig isolering tycker jag är ett intressant alternativ. Den tunga stommen är ett klart plus. Vilken strategi du ska välja när det gäller diffusionstäthet beror ju både på hur tillbyggnaden är placerad och hur mycket isolering den får. Kraven i BBR är inget att hänga upp sig på, det gäller att se till helheten.
 
N Nylenskavillan skrev:
Hej
Hur kommer det sig att du är övertygad om att väggen är diffusionsöppen? Har du beställt hem det material som finns samlat på din kommun kring ditt hus. Många kommuner erbjuder att man för någon hundralapp får allt material skickat hem till sig på en Usb sticka eller likande, se efter vad du kan finna kring ditt hus där innan du tar beslut.
Övertygad är jag inte, men baserat på det jag läst om plankhus så trodde jag dom var diffusionsöppna.
Men jag vet ju inte hur tilläggsisoleringen är gjord heller.
Kommunen har inget material på mitt hus.
 
  • Gilla
Björkebo Frösön och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag tror inte att man kan utgå från att väggen från 1943 är diffusionsöppen. Det var vanligt att utsidan av plankstommen var klädd med en så kallad förhydningspapp, dvs en asfaltpapp med viss ångtäthet. Sedan beror också väggens nuvarande egenskaper på hur tilläggsisoleringen gjordes. Jag tror inte att byggnadsnämnden har några så detaljerade uppgifter om husets ursprungliga utförande. Det var först efter 1947 som det blev vanligt med med tekniska beskrivningar i samband med byggnadslov.

KL trä med utvändig isolering tycker jag är ett intressant alternativ. Den tunga stommen är ett klart plus. Vilken strategi du ska välja när det gäller diffusionstäthet beror ju både på hur tillbyggnaden är placerad och hur mycket isolering den får. Kraven i BBR är inget att hänga upp sig på, det gäller att se till helheten.
Hej,
Mycket riktigt har byggnadsnämnden inga underlag på huset.
Jag tror jag får backa från planen med KL trä då huset ligger i en sluttning upp från vägen och dessutom ganska långt från vägen. Så kranen som skulle krävas för att lyfta en tung trästomme på plats skulle kräva att vägen stängs av, och vägen leder både till hästklinik och buss-skrot så det blir ett stort projekt bara det.

Men jag tar gärna emot tips på andra lämpliga tillvägagångssätt, helst med vanlig regelstomme eller liknande som kan byggas på plats med handkraft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.