Be oss stanna hemma om vi har symptom och tvätta händerna.
Gissar jag på iaf
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag ska inte gå in på hur enskildas privatekonomi ser ut men om du har 4K i billån då funderar iaf. jag på hur stor buffert du har.
Du kanske ska ta till dig lite av talesättet om vad som ofta föregår fall. Nu är kanske inte ditt vita blanka torn så högt som du tror. Vore ju ändå synd om du stukar dig och inte fyller kostymen som den sanne samhällsbäraren.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
K
Var väl SVT som pushat honom till tal efter att han avböjt att ställa upp i Agenda.
Således tror jag det blir ett allmänt tal om att vi befinenr oss i en svår tid, många har gjort, fler kommer att få göra stora uppoffringar. Att vi måste stå enade och tillsammans göra allt vi kan för att minska spridningen, samt en påminnelse om att tvätta händerna.

Tror inte det talet kommer handla om karantän, nedstängning av skolor etc. Det tror jag mer hade skett genom en pressträff, likt dom som var under veckan.
 
  • Gilla
Noseone och 3 till
  • Laddar…
Ja, ett tal till nationen ska gjuta mod i folk, inte komma med nya pålagor.
Jag hoppas folk tar till sig det som kommer att sägas och gör allt för att minimera sitt bidrag till smittspridningen.

Tyvärr verkar en alltför stor del av den vuxna befolkningen behöva någon som svetsar igen dörren...
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Man har tur som bor i norr med vettiga huspriser,har själv 15000kr kvar på huslånet + 4000kr på billån,thats it! då har jag aldrig eftersträvat nya bilar mm.
Varför har du billånet kvar ? Det amorterar man ju väck så fort det bara går :p


M Markarbetaren skrev:
Någon som vågar sig på en gissning vad våra statsminister ska prata om 21.15 i sitt tal till nationen?
Detta är första gången på drygt 16 år, inte sedan Anna Lindh mördades har en statsminister hållit tal till nationen. Kommer man att stänga ned alla restauranger, cafeer, gym osv. eller vad tror ni?
Finns ett par alternativ.
- Vi stänger ner allt, kopplar ut pluggen. Sveriges självmord.
- Vi ser till att hålla igång sverige och gör allt i vår makt för att rädda alla.
- Stocholm får murar runt sig och alla får ransoneringskort. Ingen får varken komma in eller ut. Detsamma gäller göteborg, malmö.

Eller så bara pratar om hur dagsläget är och låter livet gå vidare. Vi kan inte stoppa det hur vi än gör ändå. Flertalet pubar skojar om det som att ha toapapper som vinst i musikquiz. Istället för att satsa på takeaway och utkörning för att överleva. Pubarna är ju fullsatta ändå.

Ingen vet alls vad han vill säga, det är inte så lång tid kvar. Passa på att gå ut om han fått för sig att ge oss karantän, då får du ju böta. Hur nu 20 000 poliser skall tvinga in folk :p

Jag personligen hoppas inte att han vill stänga skolor eller industrin. Mitt jobb lär klara sig om än vi kanske får gå ner i tid eller vara hemma.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A
M Markarbetaren skrev:
Jag ska inte gå in på hur enskildas privatekonomi ser ut men om du har 4K i billån då funderar iaf. jag på hur stor buffert du har.
Förtydliga gärna,vore det bättre om jag hade 40k i billån?
 
C
Han menar nog att det bara är folk med väldigt små marginaler som lånar för att köpa någonting annat än fastigheter, tomträtter, bostadsrätter eller finansiella investeringar. Särskilt eftersom andra tillgångar har väldigt dålig värdeutveckling.
 
Dom flesta köper väl en bil på avbetalning?
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
useless useless skrev:
Dom flesta köper väl en bil på avbetalning?
Majoriteten av nya bilar som säljs är tjänstebilar.

Har du 500.000kr på banken och vill köpa en ny bil är man dum om man inte maxlånar till bilen och stoppar in de 500.000kr (minus ev delbetalning på bilen) i någon fond istället. Särskilt nu efter kraschen på börsen.
 
Det är inte bara nya bilar man köper på avbetalning. Jag skulle tro att dom allra flesta som köper en bil för 100 000 och uppåt gör det via ett lån eller avbetalning utan att för den skull räknas till kategorin "folk med väldigt små marginaler".
 
  • Gilla
buspojken och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är inte bara nya bilar man köper på avbetalning. Jag skulle tro att dom allra flesta som köper en bil för 100 000 och uppåt gör det via ett lån eller avbetalning utan att för den skull räknas till kategorin "folk med väldigt små marginaler".
Jo visst tar man billån. Men säg att man tar ett lån på 100 och lägger de på 5 år som är brukligt. Inte behåller du väl lånet i 5 år då bilen kanske är värd 25-30 tusen efter något år?
Jag betala av min på ett år, när de var 30 kvar så löste jag hela skiten =) Men i detta fallet är det nog inga problem då han lär inte ha mycket utgifter med det låga huslånet heller.
 
A
Tja,alla gör som dom vill,om några månader är iaf jag skuldfri och bilen som lånet gick till är idag,efter sju år värd snarare mer än jag gav vid inköpet,men vi har hamnat helt OT nu:)
 
M
C civilingenjören skrev:
Han menar nog att det bara är folk med väldigt små marginaler som lånar för att köpa någonting annat än fastigheter, tomträtter, bostadsrätter eller finansiella investeringar. Särskilt eftersom andra tillgångar har väldigt dålig värdeutveckling.
Precis min tanke.

Varför man måste det bli sånt idiotresonemang så fort man ifrågasätter? Seriöst? Är jag helt frånvriden när jag frågar hur någons buffert ser ut om man har 4000kr i lån på en bil?
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Någon som vågar sig på en gissning vad våra statsminister ska prata om 21.15 i sitt tal till nationen?
Detta är första gången på drygt 16 år, inte sedan Anna Lindh mördades har en statsminister hållit tal till nationen. Kommer man att stänga ned alla restauranger, cafeer, gym osv. eller vad tror ni?
hoppas att han kommer med några vettiga saker för att rädda företagen, ex slopad arbetsgivaravgift eller liknande. Annars kommer vi ha 20-25% arbetslöshet när de här är över. och att vi INTE stänger några skolor, sen vore de önskvärt om vi kunna få alla äldre och de i riskzon i karantän. Övriga samhället ska rulla på som vanligt, hemma vid minsta sjukdom etc. Men har inte särskilt höga förhoppningar med Stefan vid rodret
 
Att grundskolan inte ska stänga, att äldre ska hålla sig undan och att man ska vara hemma vid sjukdomssymptom har dom redan sagt. Är det Löfwens fel att du inte har hört det?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.