Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Dispens för ålder är ju knappast intressant längre när alla kan ta körkort vid 15 års ålder
Hur menar du då?
 
Am kortet gäller ju för moped och atraktor
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Am kortet gäller ju för moped och atraktor
Jo, så sett.
Men i lantbruket får man köra traktor tidigare än så, även utan körkort. Finns ingen klar nedre åldersgräns.
O man kan även få dispens att ta körkort innan föreskriven ålder.
 
C
K knipo skrev:
O man kan även få dispens att ta körkort innan föreskriven ålder.
Dispens för traktorkortet är väl möjligt från just 15 års ålder, vilket var poängen med att det är meningslöst i.o.m. att man då ändå kan ta AM utan dispens.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
B Bengt Larsson skrev:
Nu sprider du felaktig information det finns ett flertal a-traktorer med automat och dispans för 10km regeln, så läs på först och skriv sedan så du slipper lura andra läsare.
Nej det gör det inte. Men uppenbarligen används dispens fältet för vissa förklaringar.

De har förutsättningar att klara 10km/h kravet på grund av momentomvandlaren. Det har inte med automatväxellådan att göra.
 
Det finns olika regler.
Om man bor på en gård som bedriver lantbruk så får man köra traktor mellan ägorna även om man inte har åldern inne eller har något körkort. Våra gamla grannars barn körde traktor, på allmän väg, vid fem års ålder. De körde (oftast) i rad efter pappa när de var på vägen.

Sedan kan man även få dispens utfärdat av Transportstyrelsen.
Om det föreligger särskilda behov så kan man få dispens, på olika sätt. Det har med sjukdom, tillgänglighet, kommunikationer o sådant att göra.
Man kan ta A o B-kort innan man fyllt 18 år.
Det finns ingen nedre åldersgräns, men det är sannolikt ytterst ovanligt, och om man får dispens så är det nog ändå inte långt ifrån 18 år. Max ett par år skulle jag gissa på.

Sedan finns det dispens för moped o snöskoter o annat sådant. Då är det själva behörigheten som man får dispens på.

Det var länge sedan jag hade koll på detta, så det kan ha ändrats något o jag kan ha något sakfel. Men det finns vissa undantag, dock är de VÄLDIGT ovanliga.
 
ullberg
Jag var av uppfattningen att alla dessa "nyare" a-traktorer nyttjade s.k. h-reg för att uppfylla regleringen och reggae som a-traktor.

Hur det löser 10 km/h vid 2/3 av varvet där motorn ger högst effekt vet jag inte men kanske blir h-reg:en i sig referensen för varvet där motorn ger högst effekt och i så fall borde det kunna blir 10 km/h@2/3 varv

/U
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
[länk]

Denna blankett används för att ansöka om undantag (dispens) för att slippa kravet på max10 kmh vid 2/3 av varvtal vid full effekt.
Känner du till någon som fått ett undantag?
Det finns ingen som helst anledning till att bevilja undantag till just automatväxlade traktorer.
 
Nej h reg påverkar bara max varvtal och max hastighet hastighetskravet på lägsta växel löses genom att montera lågväxel alt ansöka om undantag vilket enbart är möjligt om man har automatlpda.
 
Varför skulle det vara det?
 
D Daniel 109 skrev:
Känner du till någon som fått ett undantag?
Det finns ingen som helst anledning till att bevilja undantag till just automatväxlade traktorer.
Det finns flertalet bilar med automat som är beviljade undantag från denna regel. Det finns ingen smidig lösning på nedväxling av tex v70 med automat så då får man söka undantag från det kravet
 
Det finns inget smidigt sätt på någon framhjulsdriven bil. Det har inte med typ av växellåda att göra. Men en bil med momentomvandlare har förutsättning att klara kravet utan extra växellåda.
 
Oavsett vad man kallar det för kommer många igenom registreringsbesiktning utan att ha verifierat 10km/h kravet, faktum är att en momentomvandlare per definition inte betyder att förutsättningen att klara kravet finns.
Har också sett på transportstyrelsen att det står att 10km/h inte går att testa eller inte gäller eftersom det är bealstningsberoende på flera traktorer, det skulle jag säga är direkt fel i dom flesta fall.
2/3 av motorns maxvarval (inte maxeffekt) bör ligga så långt över stallvarv att överfört moment vid det varvtalet vida överstiger friktionen mellan däck och underlag, dvs belastar du genom att slänga dit en väldigt tung släpkärra kommer bilen spinna vid 2/3 av maxvarv. Kanske möjligtvis något enstaka exemplar med väldigt slutkörd eller dåligt konstruerad converter skulle vara undantag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.