Hej,
Tänkte renovera badrummet genom att riva ner befintligt gips och kakel på väggar, ta bort klinker, fix och gammal tätmassa på golvet men behålla flytspackel, golvvärme och underliggande material, mest för att det skulle spara tid och arbete men även av ekonomiska skäl. Jag vet att försäkringsbolagen har åsikter om sånt här men är ändå villig att ta en genväg om jag kan lösa det tekniskt. Är detta en möjlig lösning eller ställer det till tekniska problem?
 
Vilken typ av golvvärme?
Och så länge du har ett bra underlag och lägger nytt tätskikt korrekt borde väl inte försäkringsbolaget klaga?
Om du har en ren betongplatta eller flytspackel som grund spelar väl ingen roll?
Om det blir lättare/snabbare beror väl dock på hur det ser ut när du har rivit...
 
Jag har källare (tvättstuga) under. Tänkte på underliggande balkar, skivor, cc-mått o.d. som, jag har för mig, ska ändras till ny standard vid renovering.
Flytspacklet ska torka i minst 3 veckor plus att det blir mycket mer arbete i övrigt. Jag vill helst inte lägga mer än en vecka på renoveringen.
 
  • Gilla
cooltox
  • Laddar…
Jag har vattenburen golvvärme.
 
Du hade ju ev. Kunnat förstärka upp golvet underifrån om det nu behövs. Beror lite på vad det sitter för bärlinor osv idag har jag för mig :thinking:
 
Jag tror inte det behövs rent tekniskt, man känner ingen antydan till svaj och det har ju fungerat utan problem i över 20 år. Jag är mest orolig för att det skulle dyka upp några problem som inte är så uppenbara i tex skarven golv/vägg, problem vid tätning av gammal golvbrunn med nya tätningsmaterial, problem med rester från gammal tätningsmassa eller liknande.

Badrummet renoverades av förre ägaren för ca 25 år sedan.
 
Problemet blir ju framförallt när du ska byta golvbrunnen... :thinking:

Låter som träbjälklag och då ska du ju fälla ner monteringsplattan som är 30x30cm och det ska kortas för den i bjälklaget vilket blir svårt utan att öppna ordentligt och då ligger din golvvärme farligt till det...
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Måste jag byta ut golvbrunnen?
 
Beror på hur gammal den är. Brunnar från före 1992 (osäker på exakt årtal. Ta plus minus 1). Måste bytas. Är den nyare så kan det ändå vara bra att byta beroende på skick.

Även om den är nyare, så finns en risk att den ör felmonterad. Det har fuskats mycket med förstärkning av golvet runt skarven mellan golv och brunn. En vanlig källa till vattenskador.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att är det träbjälklag och brunnen inte är monterad med en monteringsplatta så byter man.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Tack för svar.
Jag hoppades att det skulle gå att byta klämring och uppåt på brunnen och lämna det nedanför, men det är kanske inte gjort för att kunna bytas ut. Badrummet renoverades för ca 20 år sedan. Brunnen är en Purus i plast.
Får nog tänka om och byta golvbrunn också. Lite lurigt med golvvärmen men den borde inte ligga så nära brunnen.
 
H
3 veckor torktid???
Har dom aldrig haft på dom baden som de har renoverat åt mig.
1-2 dagar har de haft
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Läste någonstans att det ska torka i 3 veckor innan man bygger in det, men det var kanske överdrivet.
 
H
Ja för dom som lagt baden som jag har renoverat de har haft på flytspackel innan de går hem sen ser de dagen efter om de kan fortsätta.

Renoverade ett bad för 9 månader sedan.
Från de kom och spackla och flytspacklade golvet tills klart tog det 5 dagar.
Jag rev och monterade gips osv så bytte föreningen golvbrunn.
Sen monterade jag allt i badrummet efter så ca 1-1/5 till 2 veckor tills allt var nytt.
Kan jag ju säga att det hade inte vart läck så jag fick byta något under.

Gamla lägenheten när Skanska rev så hade det läckt vid golvbrunnen och vi fick ha värmematta på betongen för att torka ut i 3 veckor innan vi kom vidare.
 
J jake68 skrev:
Läste någonstans att det ska torka i 3 veckor innan man bygger in det, men det var kanske överdrivet.
Som sagt flytspackel kan man belägga väldigt snabbt efter gjutningen. Vanlig betong däremot skall härda i 3 - 6 månader. Det handlar då inte bara om att den skall bli torr, den krymper under en tid efter torkningen.

Har för mig att vissa varianter av flytspackel kan beläggas efter 4h. Då krävs det troligen att man har på centilitern rätt mängd vatten i blandningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.