Hej,

Vi ska bygga ett badrum i en nuvarande garderob. I rummet finns synliga balkar (se bild). Måste jag bygga in dem pga risk för fukt eller kan jag låta dem vara synliga.

Tack på förhand,

Kristian
 
  • En nuvarande garderob med synliga mörka träbalkar, klädstång med kläder och ett litet fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Ingen fara, finns inga krav mot att att lämna dom synliga, helt rätt tänk!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen fara, finns inga krav mot att att lämna dom synliga, helt rätt tänk!
Stort tack Jonatan!
 
Tänker att de finns en betydande risk för att de huset inte har ångspärr så se till att ni får bra ventilation som tar bort överskotts fukt så den inte letar sig upp i taket. Ja menar att det är svårare att få det tätt med synliga takstolar.
Blir nog väldigt fint om ni lämnar takstolen framme
 
Mikael_L
Det kommer nog bli svårt att följa alla branschregler till punkt och pricka, därför kommer kanske fb bråka lite vid ev skada sen.

Men bygg bra och med eftertänksamhet - så det inte blir skador, är ju lösningen på det.

God ventilation, det håller jag också som väldigt viktigt.
 
T topmount skrev:
Tänker att de finns en betydande risk för att de huset inte har ångspärr så se till att ni får bra ventilation som tar bort överskotts fukt så den inte letar sig upp i taket. Ja menar att det är svårare att få det tätt med synliga takstolar.
Blir nog väldigt fint om ni lämnar takstolen framme
Tack för bra svar. Huset är byggt 1780 så det finns garanterat ingen ångspärr;) sätter in en pax-fläkt som går på automatik.

Blir ett mycket trevligare rum med synliga balkar. Återkommer med bild när det är klart
 
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kommer nog bli svårt att följa alla branschregler till punkt och pricka, därför kommer kanske fb bråka lite vid ev skada sen.

Men bygg bra och med eftertänksamhet - så det inte blir skador, är ju lösningen på det.

God ventilation, det håller jag också som väldigt viktigt.
Tack för svar! Vi kör på synlig balk och säkrar upp så mycket vi kan, samt en bra pax-fläkt.
 
Mikael_L
Ja gillar ni en synlig balk så ska ni naturligtvis ha det. :)

Jag tror att jag själv också skulle valt att ha den synlig.

Det blir lite att fundera på hur man ordnar anslutning mot tätskikt i golv, dra upp det några cm på balken, eller ..?

Ska ni ha matta så bör den väl vikas upp något litet på balken. Ska det vara klinker så ska nog tätskiktet gå åtminstone upp till överkant klinker (kan renskäras efter plattsättning).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.