Hej folket!

Ska hjälpa min kära mor att lägga ner slinga för hennes inkommande 430x som trillar in i början på veckan. Har själv drygt 100m kabel kvar från installationen av AM310 här hemma, men det kommer inte räcka långt på hennes tomt.
Om man ska komplettera med kabel, kan jag köpa vilken kabel som helst då eller är det några man bör se upp för? Clas Ohlson har 100m för 499kr, skulle den gå bra?

Tack på förhand för tips och råd!
 
Funktionsmässigt duger det med vilken kabel som helst.
Exempelvis vanlig 1,5 mm2 FK, 100m hos Jula för 179:-
Det man möjligtvis skulle kunna anmärka på är att originalkabeln är förtennad, FK är "ren" koppar.
Har själv lagt guidekabeln med vanlig FK, funkar bra efter 4 år.
 
E etompau skrev:
Funktionsmässigt duger det med vilken kabel som helst.
Exempelvis vanlig 1,5 mm2 FK, 100m hos Jula för 179:-
Det man möjligtvis skulle kunna anmärka på är att originalkabeln är förtennad, FK är "ren" koppar.
Har själv lagt guidekabeln med vanlig FK, funkar bra efter 4 år.
Ok då är jag med. Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Damcify och 1 till
  • Laddar…
Fast över tid är det tveksamt med "vanlig" kabel. När åren går och speciellt vid skarvar osv. så kan det ganska lätt uppstå kontaktproblem när kopparn ärgar.

Det är klart värt att satsa på en ordentlig förtennad kabel så man inte hamnar i situationen att behöva rycka upp kabeln och byta efter ett antal år.
 
Redigerat:
  • Gilla
Zellero
  • Laddar…
Det beror ju på hur man skarvar. Jag skulle rekommendera fk.
 
Grejen är att kontaktytan mellan kabelkardeler och skarvmetallen Scotchlock blir gastät, då bildas ingen oxid och skarven fungerar som tänkt under lång tid.
 
R Robotgräsklippare skrev:
Rekommenderas alltid att lägga ner en kvalitativ kabel. Det är ett markarbete som ska vara flera år då är det värt att lägga några hundralappar extra och slippa kabelbrott. Se SENSUR för deras säkerhetskabel
Det här är högst sannolikt förtäckt reklam. Två identiska inlägg som länkar till en fullständigt onödig svindyr produkt. Det finns ingen anledning att lägga en skärmad begränsningskabel. Eventuella avbrott beror i allmänhet på grävskador eller liknande.
 
Julas har funkat bra för mig i flera år. Har också skarvat i med förtennt svagströmskabel från elfa.
 
R Robotgräsklippare skrev:
Korrekt att de ofta beror av grävskador eller liknande men säkerhetskabeln klarar ofta dessa problem.
Jag förutsätter att du har ekonomiska intressen i företaget. En tunn kopparskärm påverkar knappast risken för grävskador.
 
Beror på skärmens tjocklek samt grävmaskinens storlek...Men i denna diskussion spelar det ingen roll... Jag har dessutom sett vad jag tror är bra kabel på eBay. Lägg däremot lite extra krut på kabelskarvarna, jag löder och täcker meden lång bit krympslang fylld med fett. Har hittills funkat bra men är väl inte helt optimalt.
 
Jag har skarvat på liknade sätt. Jag fortsate med vanlig fk när den medskickade tog slut. Lödda skarvar med krympslang fylld med vaselin.
 
Jag skaffade min första robotklippare 2006, under åren har kabeln flyttats och grävts av lite här och där.
Jag har FK som mest skarvats med torix, nån ubåt och vid några få tillfällen fiskögon.

förra våren hade jag ett brott som var svårt att hitta, samtidigt skulle jag dra om en bit av sträckan, så jag passade på att dra upp kabeln. Det visade sig vara ett problem i en sockerbit där kabeln ärgats bort, men en oväntad skarv en bit bort fungerade utmärkt, där hade jag vid något tillfälle lite stressat bara tvinnat ihop ändarna och stuckit ned dem i backen, för 8-10 år sedan...

Så min erfarenhet säger att det mesta som säljs som gräsklippartillbehör är överprissatt och det duger utmärkt med billigaste FK med toppklämmor.
 
D Daniel 109 skrev:
Det här är högst sannolikt förtäckt reklam. Två identiska inlägg som länkar till en fullständigt onödig svindyr produkt.
Inte bara det, i profilen har personen ändrat sysselsättning till företagets webbadress.
 
R
Ber om ursäkt för "reklamen" vi är två unga killar som driver företaget och försöker marknadsföra oss!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.