Hej ska försöka mig på att bygga altan runt en pool, mätning är inte min starkaste sida..

Har stött på en liten utmaning, har mätt några cm fel, redan grävt och gjutit fråga mig inte hur har mätt 1000ggr...

Men är det ok att göra enl bild för att få ut stolpen ytterligare? Kan då justera och lösa det i efterhand. Om man måste göra om är enklast att bila upp sen köra ankarmassa typ? Vad rekommenderas som enklast lösning? Trästolpe för altanbygge förskjuten med hjälp av klossar och distanser på en gjuten plint i grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gräv upp på den sida som ska vara bäst ca 30 -35 cm ner, borra in 3 st armeringsjärn i 45 graders vinkel ca 10 - 15 cm djupt , i bef stolpe och bocka upp dom, sätt en form runt och gjut en klack med en ny stolpsko. Bäst då att skruva skon i trästolpen först. Du får stötta upp med något så inte allt sjunker så rätt höjd blir.
 
Hmm görbart
Samma här då?
Eller kan den högra plinten bära upp? Ca 1 emellan.
Det ska dock stå en stolpe till en pergola på den vänstra plinten...

Tack för tips
 
  • Två betongplintar i marken med metallbeslag för stolpar, en meter från varandra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla betongplintar uppradade på marken med vattenpass, träbitar och metallbeslag i en trädgård för renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävde up dessa jag bör väl kunna bygga en ram i trä borra igenom några armeringsjärn längst ner in plinten genom befintlig betong, ner i formen sedan på med betong?

Så återvinner man lite
 
Beror helt på vad du har för övrig spännvidd , 1 meter är inte mycket , det verkar inte vara några större höjder som du har, så bara mät och mät hur det kan bli med extra stöd som byggs, samt lite fantasi och tänk. Det med att sätta en klack på sidan fungerar bra
 
B byggarns skrev:
några armeringsjärn läng
Järnen ska sitta snett ner i det du tänker, detta för att ett tryck ska göra så klacken vill gå emot bef. betong/stolpe
 
J jonaserik skrev:
Järnen ska sitta snett ner i det du tänker, detta för att ett tryck ska göra så klacken vill gå emot bef. betong/stolpe
Okej så 45 grader ner i betong formen typ?
 
J jonaserik skrev:
Beror helt på vad du har för övrig spännvidd , 1 meter är inte mycket , det verkar inte vara några större höjder som du har, så bara mät och mät hur det kan bli med extra stöd som byggs, samt lite fantasi och tänk. Det med att sätta en klack på sidan fungerar bra
Mellan den högre stolpen och hörnstolpen till vänster så är det 2.8m ca.
Altanen kommer vara typ 1m hög. Sen en pergola med 3m stolpar (ca 2m ovan trall (1+2m)

Kommer ha 170*45 både på bärlina och skruv läkt eller va den heter.
 
Redigerat:
Man kanske kan addera på en extra plint bakom för att ge extra stöd..
 
2,8 m beror på vad du tänker för vikt ovanför. men skulle nog ha ett stöd till på den längden, det med 45 grader är om du avser att fästa klacken i bef. en plint,
 
  • Schematisk ritning av en golvbjälkanslutning med ny klack och armering vid befintlig plint.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
2,8 m beror på vad du tänker för vikt ovanför. men skulle nog ha ett stöd till på den längden, det med 45 grader är om du avser att fästa klacken i bef. en plint,
Finns ett till stöd men det är den som ligger lite snett :) bild 2, kanske vara gräver upp den och använder en av de som fanns sedan tidigare med en form...

Tack för tips!
 
Om du ska använda ett av dom som ligger ner nu, så gör hålet större, kanske min 5 cm på varje sida om det. centrera och fyll med lite lösare betong runt ( du använder marken som form ), Slå i en skvätt och peta upp/ner med pinne så att vatten kommer upp, slå i en skvätt till o.s.v. då kommer plinten att stå stenhårt i marken och inte rör SIG
 
J jonaserik skrev:
Om du ska använda ett av dom som ligger ner nu, så gör hålet större, kanske min 5 cm på varje sida om det. centrera och fyll med lite lösare betong runt ( du använder marken som form ), Slå i en skvätt och peta upp/ner med pinne så att vatten kommer upp, slå i en skvätt till o.s.v. då kommer plinten att stå stenhårt i marken och inte rör SIG
Såklart!
Tycker du jag ska borra in armering eller funkar det om den står i betongen som den är?

Gräver nog upp den snea, fyller med betong och ner med en av de som ligger ner.. Så gör jag samma med de som hamnade felmåttat också
 
Får du dom på plats på rätt ställe behöver du inte borra och armera, fyll bar ut ordenligt runt om, klart har du några järn över så är det inte fel att trycka ner dom utmed bef. plint, 3 st i solfjäder runt stärker på bra
 
Ok ska testa tack! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.