Hej

Var uppe på vinden nyss och noterade att nedanför skorstenen har en sektion av brädor blivit svarta.
Kände på dem och de var fuktiga. Inget tecken på vatten på golvet nedanför. Det mycket regnandet kan ha drivit regn in vi skorsten och hittat någonstans att sakta sipra in tror jag. Vi har horisontellt regn på västkusten!
Nu har solen stått på i ett par dagar och det är torrt. Men det kan ju hända igen.
Taket är ett Shingeltak som sedan täckts med plåt efter att den förförra ägaren en gång haft en läcka vid skorsten.Om jag lyckas täta runt skorsten hur gör jag med brädorna? kan man måla dem med något rötsäkert ?
jag är jätteorolig.
jag vill inte gärna det ska gå röta i takbjälken! Träbjälkar på en vind med flera svarta missfärgningar orsakade av fukt nära skorstenen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktiga och svartnade brädor på vinden nära en skorsten, tecken på möjlig vattenskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Närbild på fuktiga och svartfläckiga träbrädor på vinden nära en skorsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Får du stopp på läckaget så ska det inte kunna ruttna nå sen och det är nog bättre att ha dom obehandlat så att inte nå fukt stannar kvar i stockarna. Ha en värmefläkt på där ett tag om det är nå fukt kvar.
 
  • Gilla
rolfenp
  • Laddar…
Tack. Då gäller det bara att hitta läckaget!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.