Vi hade besök av sotare igår. Han gillade inte att vi inte hade någon takstege och inte heller någon stege upp till taket. Det senare berodde på att vi glömt att han skulle komma just den tiden han kom så vi hade inte rest den.

Men nu vill vi göra rätt. Vi vill sätta upp en takstege. En sådan där man bara ser trappstegen och fästet ligger dolt under tegelpannorna. Vad är det för regler som gäller för att göra sotaren nöjd och var köper man takstegar? Är det något speciellt märke som är bättre än andra? Jag skickar med en bild så att ni lättare kan ge mig rätt information.
 
  • Sotningsbar tegelskorsten på hus utan synlig takstege eller steg till taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns en uppsjö regler kring hur det skall se ut. Ring din sotare för rådgivning så blir det rätt.från början. Men generellt skulle jag undvika de lösa stegen då dessa inte är säkra. Det är bättre med en stege som har flera fästpunkter i underliggande regel. Stegen får ej heller vara längre än en meter från skorstenen. Stegen måste vara CE-godkänd och får inte under några omständigheter kunna flytta sig.
 

Bästa svaret

Det enklaste är att du köper lösa bärläktsteg, ex. https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ngar/stegar-och-pallar/stegar/taksteg-341064/.
Finns på alla byggvaruhus.
Ser ut som att du behöver 4 st, så sätter du dom i en rak linje upp, så nära skorstenen du kommer. Ett steg / panna.
Vid takfoten ska du ha ett glidskydd, ex. https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ar/stegar-och-pallar/stegar/glidskydd-341066/
Montera det en panna åt sidan från raden med taksteg, annars måste man klättra runt stegen ifall den sticker upp för högt över takfoten.

Takstegen ska ligga i dalarna på pannorna, justera bredden så det passar just dina pannor.
Börja nerifrån, skjut upp pannan över, häng dit steget. Dra tillbaka pannan, ta den över, osv.
 
  • Gilla
Elnovis
  • Laddar…
Jag hade just den typen av diskussion med vår sotare häromdagen. Allt landade i: kontakta plåtslagaren, be denne ringa sotaren.

Visst hade jag i teorin kunnat fixa det utvändiga själv, men det är så jäkla högt så jag låter hellre något proffs fixa.

Men sotaren här hade iaf inställningen att han gärna blev kontaktad så man gör rätt och får det som han vill ha det. Rimligt tycker jag.
 
Är det inte ok att ha en skylift åt sotaren?
 
Bjor Bjor skrev:
Är det inte ok att ha en skylift åt sotaren?
Nix. Jag sotar själv på landet och jaktstugan. Dessa måste likt förbannat inspekteras varannan år sk brandskyddskontroll. Ingen av dessa godtar skylift vilket är konstigt då det är säkrast av alla alternativ. Dock har släpvagnslift sin akilleshäl att om det blåser lite så kommer du knappt upp för att sensorerna blockerar hela tiden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.