Hej!

Hur tänker ni på forumet kring investeringar i dessa tider med coronaviruset som drar fram och sänker ekonomin?
Om man inte vill riskera sina pengar på börsen, vad finns det för andra alternativ?
Att ha pengar på ett bankkonto är kanske säkert, men den svenska kronan har tappat mycket i värde den sista tiden.
Har någon erfarenhet av guld? Tänker på att fysiskt äga och förvara guldet.
Finns oxå särskilda firmor som BullionVault som förvarar guldet mot en avgift, har någon erfarenhet av dem?

Ta hand om er!
 
Att köpa guld (via dollar) är kanske lite väl sent nu, när kronan rasat en del, samt att det känns osäkert att lägga mycket pengar på enbart en "häst".

Om du ska vara riskfri (mer eller mindre) skulle jag lägga pengarna med max 950 ksek per institut/bank, för att vara garderad med statliga bankgarantin. Kolla dock att den banken du lägger i täcks av garantin.

Om du vill spekulera lite skulle jag satsa på breda fonder och köpa lite i taget med några veckors intervall.

Eller så köper du nåt skoj som du kan ha roligt med i ensamheten. ;-)

Hoppas det blåser över snart.

//Lasse
 
S Stingray468 skrev:
Att köpa guld (via dollar) är kanske lite väl sent nu, när kronan rasat en del, samt att det känns osäkert att lägga mycket pengar på enbart en "häst".

Om du ska vara riskfri (mer eller mindre) skulle jag lägga pengarna med max 950 ksek per institut/bank, för att vara garderad med statliga bankgarantin. Kolla dock att den banken du lägger i täcks av garantin.

Om du vill spekulera lite skulle jag satsa på breda fonder och köpa med några veckors intervall.
Tack för svar, Stingray468!
Jag tänker mer på att kronan kan tappa mer i värde, vi verkar ha det värsta framför oss.
 
A andy999 skrev:
Tack för svar, Stingray468!
Jag tänker mer på att kronan kan tappa mer i värde, vi verkar ha det värsta framför oss.
Oftast ligger spekulationer i framkant, så vi får hoppas kronan inte blir så mycket svagare och frågan om två valutaväxlingar (köp plus sälj) lönar sig för att köpa guld. (Till slut konsumerar du i SEK, antar jag).

Det finns ju all möjlighet att köpa fonder som är globala (om man inte vill vara fast lika hårt i kronkursen) och på det viset fördela risken betydligt mer än t.ex. guld.
 
Du kanske har rätt, är inte så insatt.
Ska läsa på lite ikväll:)
 
För någon vecka sedan, när Kina började gå tillbaka till fabrikerna men västvärlden började stänga ner allt, tänkte jag att nu får Kina ett stort försprång och att kinesiska företag skulle vara de stora vinnarna (då hade ju redan Asienbörserna fallit ett tag).

Men idag, när pandemin verkar få som effekt att hundratusentals svenskar blir arbetslösa (och säkert tiotals miljoner i hela världen), så börjar jag fråga mig vad det spelar för roll ifall kinesiska företag har fått ett försprång - det kommer ändå inte finnas så många som har ekonomi nog att köpa deras varor.
 
  • Gilla
pappel
  • Laddar…
harry73
Går företag, du har aktier i, i konkurs är pengarna borta, men annars brukar börsen återhämta sig efter en krasch även om det kan ta mellan 1 och 10 år.
Köper du nu, finns det 30% att hämta, men går börsen ner ännu mer kan vinsten bli ännu större om du avvaktar ett tag till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.