Hej,

Köpte för dryga året sedan en ganska kraftig Skil borrmaskin med slag. Används inte så mycket men några gånger när inte Makita skruvdragare (batteri) inte är tillräcklig. Typ som borra med större borr i stål, enklare betongborrningar eller typ blanda mindre volym betong med visp. Har även en billigare borrhammare som funkar fint vid fler borrningar i betong så borrhammare behövs inte.

Nu senast vid borrning med hålborr (38 mm) i 4 mm stål så orkade den inte vara med längre. Efter nedkylning så verkar den ha bränt. Har inte öppnat den än för att se om den går att rädda men tänker att jag behöver en ny bättre maskin.
Är medveten om att jobbet som sänkte den var ojust emot den.
Tänker typ Metabo, Makita, Bosch Blå,...

Vilket märke och modell skulle ni rekommendera som en vettig maskin?

EDIT: Behovet är störst för metallarbeten då jag byggen en bil men bra om den funkar för diverse husarbeten också ;)
 
Vad är det för skruvdragare du har? Makitan?
 
Hade satsat på boschen, har bara bra erfarenhet av deras blå serie.
 
  • Gilla
4integration
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vad är det för skruvdragare du har? Makitan?
Skruvdragaren är Makita och behöver en el-ansluten borrmaskin med slag som ska ersätta den Skil som bröt ihop
 
Är Boschen med SDS chuck?

Utbytbar chuck är trevligt men ingen dealbreaker.

Köpte själv Hikokis största med SDS+ när jag körde slut på DeWalten.
 
Boschen är en slagborrmaskin. DeWalten en borrhammare. Lite som att jämföra en pickup och en lastbil.

Borrhammare alla dar i veckan om du redan har en batteridragare.
 
Boschen som jag länkade till har ingen SDS medan DeWalt har både SDS och Snabbchuck.
Håller med om att borrhammare är överlägsen slagborr och har även en billig borrhammare. Så borrhammar-funktionen på maskinen som ska köpas är extra plus. Vill inte enbart ha SDS utan kunna köra vanliga borr.
Så det viktigast är en kraftig maskin som kan borra bra i metall och trä.

Eftersom DeWalt'en är även borrhammare och har dubbla chuckar och likvärdigt pris med Boschen så kanske man kan anta att Boschen ovan är ett bättre val (färre funktioner/tilbehör och bättre på borr)
 
4integration jocke4u skrev:
Skruvdragaren är Makita och behöver en el-ansluten borrmaskin med slag som ska ersätta den Skil som bröt ihop
Vad är det för modell på Makita skruvdragaren?

Om du har en vettig batteridriven borrskruvdragare och en borrhammare så bör du inte behöva en sladddriven borrmaskin alls.
 
  • Gilla
4integration
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vad är det för modell på Makita skruvdragaren?

Om du har en vettig batteridriven borrskruvdragare och en borrhammare så bör du inte behöva en sladddriven borrmaskin alls.
Så är det kanske men att köra t.ex. verktyg såsom

Närbild på en metallstång och en del av en skruvdragare mot en rostig metallbakgrund.

och större borr och i vissa fall hålsåg i metall så är det bra med lite mer kräm. Likaså om man ska köra betong-visp för mindre laddningar. Nu är det primärt metall-jobb som är prio för bilbygget.

Skruvdragaren är:
Närbild av en använd Makita 12V skruvdragare med specifikationsetikett synlig, mot en verktygsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Okej, då förstår jag att den inte räcker till. En gammal 12v är ju inte så stark. Jag skulle satsat på en ordentlig 18v borrskruvdragare. En bortslös har grym batteritid. Inget ont om sladd men nya 18v batterimaskiner är rejält starka

DDF484 är både stark och effektiv
https://www.makita.se/product/ddf484rtj.html

Eller DDF481 om du behöver helt sjukt mycket kräm, 115Nm där är handtaget ett måste ;)
https://www.makita.se/product/ddf481rtj.html
 
  • Gilla
4integration
  • Laddar…
En batterimaskin är ju en annan sak, dels inte samma kraft och maskinen tar lätt skada om du kör för hårt.....

Jag har en +1000w borrmaskin med sladd för tunga jobb, köra hålsåg i massivvirke eller metall behöver massor av kraft.

Som sagt gillar jag blå Bosch, kör 18v skruvdragare, borrhammare (både batteri och sladd) och diverse andra grejor. Men just för riktigt tunga jobba kommer noname 1000wattaren fram....
 
  • Gilla
4integration
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.