Hej. Vi köpte nyligen en tomt och vårt bygglov är snart klart. Men vi har hittat ett avvik:

Grannen har satt sitt staket 35-40cm in på vår fastighet. I vanliga fall hade jag inte brytt mig så mycket, men hans övertramp ligger längs med vår skaftväg. Skaftvägen ska sprängas ut ur berg och vi behöver såklart maximal bredd.

vad gäller och vilka krav kan vi ställa?
 
  • Gilla
birgitbolennart
  • Laddar…
Att grannen flyttar in sitt staket på sin tomt? Framför du det på ett vettigt sätt är det knappast ett problem, men pekar du med hela handen så kan det bli tråkigare.
 
  • Gilla
Maria T och 9 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Att grannen flyttar in sitt staket på sin tomt? Framför du det på ett vettigt sätt är det knappast ett problem, men pekar du med hela handen så kan det bli tråkigare.
Tack för svar. Hur menar du ”tråkigare”?

Låt oss säga att han vägrar, vad gör man då? Vi kommer behöva spränga snart och staketet måste tas ned. Problemet är att det är berggrund och det betyder att staketet är borrat och gjutet. Att flytta det medför mycket arbete.
 
Frågan som dyker upp hos mig är hur ni vet att de stå 35 cm fel. Finns där någon gränsmarkering idag.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vad jag menar är att med "rätt" tonläge och attityd kommer man oftast nästan hur långt som helst. Då slipper man ta kronofogden till hjälp med avhysning.
MEN den ställer ju till krav att man kan/vill samtala och att man är ute i god tid samt att man inte låter det gå prestige i saken.
Som det verkar är du redan ute i senaste laget.
 
  • Gilla
Kjol och 5 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Vad jag menar är att med "rätt" tonläge och attityd kommer man oftast nästan hur långt som helst. Då slipper man ta kronofogden till hjälp med avhysning.
MEN den ställer ju till krav att man kan/vill samtala och att man är ute i god tid samt att man inte låter det gå prestige i saken.
Som det verkar är du redan ute i senaste laget.
senaste laget, verkligen inte. Detta la sprängarna märke till i helgen. Så jag tänkte bara kolla på BH om Vad är rätt.

staket ska stå ”väl inne på egen fastighet”. Jag tror han satt det så pga ett träd.
 
T topmount skrev:
Frågan som dyker upp hos mig är hur ni vet att de stå 35 cm fel. Finns där någon gränsmarkering idag.
tomtmarkering indikerar detta
 
CAD-MAN CAD-MAN skrev:
senaste laget, verkligen inte. Detta la sprängarna märke till i helgen. Så jag tänkte bara kolla på BH om Vad är rätt.

staket ska stå ”väl inne på egen fastighet”. Jag tror han satt det så pga ett träd.
Jag vill nog också hävda i senaste laget.

Det måste väl vara en tid sen du köpte tomten. Då bör du ju kollat gränserna då.

En bra relation är viktigt så ta en diskussion med grannen hur ni ska lösa det i gränsen.
Den kanske var oklar när grannen satte sitt staket.

Det är lätt gjort för era sprängare/grävare att peta inne på grannens tomt och den diskussionen blir intressantare om du med "hot" tvingat bort hans staket och skadat hans träd genom att gräva av rötterna på din sida.

/ATW
 
  • Gilla
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
Vad jag menar med senaste laget är att ta upp frågan med grannen när du redan står där med spängarn. Det är exakt så man inte ska göra om man vill att saker ska flyta smidigt.
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Vad jag menar med senaste laget är att ta upp frågan med grannen när du redan står där med spängarn. Det är exakt så man inte ska göra om man vill att saker ska flyta smidigt.
givetvis. Så är det.
 
harry73
Vägrar han, kan du börja med att ringa kronofogden och be dom om hjälp. Du behöver kunna spränga där grannens staket är för att få tillträde till din fastighet, så då borde kronofogden var rätt myndighet.

Kan du ladda upp en bild av staketet? För jag antar att hur mycket problem det kan bli, beror på hur genomarbetat (och dyrt) staketet är.

Sedan är det viktigt att vara säker på sin sak (att staketet står på din mark) Det kan vara bra att be kommunen komma ut och göra en gränsanvisning på flera ställen längs skaftvägen (var 10e m?)
Du kan såklart bjuda in grannen med förklaringen att du vill säkerställa var gränsen går så att du inte spränger på grannens mark. När ni upptäcker att staketet står på din mark kan du erbjuda att hjälpa till flytta den, så att en inte skadas av sprängningen.
 
  • Gilla
Donn och 11 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Vägrar han, kan du börja med att ringa kronofogden och be dom om hjälp. Du behöver kunna spränga där grannens staket är för att få tillträde till din fastighet, så då borde kronofogden var rätt myndighet.

Kan du ladda upp en bild av staketet? För jag antar att hur mycket problem det kan bli, beror på hur genomarbetat (och dyrt) staketet är.

Sedan är det viktigt att vara säker på sin sak (att staketet står på din mark) Det kan vara bra att be kommunen komma ut och göra en gränsanvisning på flera ställen längs skaftvägen (var 10e m?)
Du kan såklart bjuda in grannen med förklaringen att du vill säkerställa var gränsen går så att du inte spränger på grannens mark. När ni upptäcker att staketet står på din mark kan du erbjuda att hjälpa till flytta den, så att en inte skadas av sprängningen.
harry73 harry73 skrev:
Vägrar han, kan du börja med att ringa kronofogden och be dom om hjälp. Du behöver kunna spränga där grannens staket är för att få tillträde till din fastighet, så då borde kronofogden var rätt myndighet.

Kan du ladda upp en bild av staketet? För jag antar att hur mycket problem det kan bli, beror på hur genomarbetat (och dyrt) staketet är.

Sedan är det viktigt att vara säker på sin sak (att staketet står på din mark) Det kan vara bra att be kommunen komma ut och göra en gränsanvisning på flera ställen längs skaftvägen (var 10e m?)
Du kan såklart bjuda in grannen med förklaringen att du vill säkerställa var gränsen går så att du inte spränger på grannens mark. När ni upptäcker att staketet står på din mark kan du erbjuda att hjälpa till flytta den, så att en inte skadas av sprängningen.
kanske inte den bästa bilden. Staketet är gjutet i berggrunden. Vet inte hur sugen jag är att betala för hans egna misstag.
För att lägga mattan behöver vi ändå ta ner stängslet, att flytta pinnarna medför en del jobb och pengar. Trist för grannen. Som jag förstått sattes den upp ca 2år sedan. vem vet. Kanske kan han reklamera arbetet till de som positionerat staketet.
 
  • Bild på delvis nedmonterat staket gjutet i en berggrund, med natur och en gran i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hanbch
  • Laddar…
Fast när du lägger det så låter det ju som du hade behövt riva det oavsett, även om det stått på gränsen.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
T topmount skrev:
Fast när du lägger det så låter det ju som du hade behövt riva det oavsett, även om det stått på gränsen.
Att ta ner stängslet är ingen vidare stor sak att utföra, däremot att flytta pinnarna medför mycket arbete.

absolut bäst hade varit om inget staket fanns.
 
  • Gilla
AkeHalle
  • Laddar…
harry73
CAD-MAN CAD-MAN skrev:
Vet inte hur sugen jag är att betala för hans egna misstag.
Jag sa inte att ni skulle dela kostnaderna, jag sa att du kunde erbjuda att hjälpa till.
Varför har grannen staket? Hsr han husdjur i trädgården?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.