Hej!
Är total nybörjare när det gäller att äga och underhålla hus. Har köpt en tegelvilla från 50 talet, enplanare i tegel. Vattenburen värme med en gammal el/ved kombipanna.
Nu är det så att jag arbetar till sjöss och kommer vara borta långa perioder. Undrar därför om ni vet om det finns fjärrstyrt reglersystem till pannan?
Den kommer gå på elpatronen förstås, jag skulle vilja ha koll på innetempen och kunna reglera den från exempelvis mobiltelefonen. Jag har googlat och de enda jag funnit är radiatortermostater som man kan övervaka och reglera från telefonen. Så klart en lösning men det blir så många delar som skall hållas koll på.
Jag skulle vilja reglera elpatronen direkt och ha koll på tempen inne. Har ni någon erfarenhet av sådant?

Hälsningar Berra
 
Hej! Enklast är nog att sätta in en luftluftvärmepump med inbyggd fjärrstyrning. Kan värma en stor del av huset om innerdörrarna står öppna. Ger en ganska hög energibesparing. Finns modeller med steglös inställningen 10° - 30°C. Elpatronen i pannan och nedskruvade termostater på radiatorerna kan vara backup om något skulle hända med värmepumpen.
 
Hej och tack för svar!
Har funderat på det men vill inte ha en luft/luft på fasaden. Tycker det förfular samt att jag har planer att installera Luft/vatten om några år. Därför önskar jag behålla befintlig panna och reglera den via något slags fjärr system..
Ingen mer som har koll på sådant? Eller vet vars jag skall söka?
Hälsningar/ Berra
 
Ouman EH-800 motorshunt är en som fungerat över eternet och om du har fast IP adress på din internetupkopling så kan du öpna upp en port så du slipper in utifrån.
Den har inte de modernaste finesserna men sköter sig bra själv.
 
S Seaman 64 skrev:
Hej!
Är total nybörjare när det gäller att äga och underhålla hus. Har köpt en tegelvilla från 50 talet, enplanare i tegel. Vattenburen värme med en gammal el/ved kombipanna.
Nu är det så att jag arbetar till sjöss och kommer vara borta långa perioder. Undrar därför om ni vet om det finns fjärrstyrt reglersystem till pannan?
Den kommer gå på elpatronen förstås, jag skulle vilja ha koll på innetempen och kunna reglera den från exempelvis mobiltelefonen. Jag har googlat och de enda jag funnit är radiatortermostater som man kan övervaka och reglera från telefonen. Så klart en lösning men det blir så många delar som skall hållas koll på.
Jag skulle vilja reglera elpatronen direkt och ha koll på tempen inne. Har ni någon erfarenhet av sådant?

Hälsningar Berra
Här finns några tips:
https://www.byggahus.se/forum/threads/fjaerrstyrd-shunt.159390/
 
J Jonas_81 skrev:
Ouman EH-800 motorshunt är en som fungerat över eternet och om du har fast IP adress på din internetupkopling så kan du öpna upp en port så du slipper in utifrån.
Den har inte de modernaste finesserna men sköter sig bra själv.
TACK!!!
 
Killroy Killroy skrev:
Här finns några tips:
[länk]
TACK!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.