Hejsan!
Jag bor på norra Öland, zon 1, med mkt våtmark runt omkring.

Nedre halvan av tomten är väldigt vattensjuk så här års och man sjunker ner i gegga när man går där.

Jag skulle gärna vilja utnyttja denna bit utav trädgården och har bla byggt odlingslådor. Men jag skulle även vilja kunna sätta grödor direkt i marken.

Finns det buskar/perenner m ätbart som kan trivas här?

Mvh/Cathrin
 
Redigerat:
Kommer inte på något ätbart som kan stå blött och i kalkhaltig jord tyvärr. Blött är alltid svårt. Kanske skulle aronia och blåbärstry funka ändå? Fråga gärna hos en duktig lokal handelsträdgård, de brukar ha bra koll.
 
Cajsa Lundin Cajsa Lundin skrev:
Kommer inte på något ätbart som kan stå blött och i kalkhaltig jord tyvärr. Blött är alltid svårt. Kanske skulle aronia och blåbärstry funka ändå? Fråga gärna hos en duktig lokal handelsträdgård, de brukar ha bra koll.
Jorden är nog inte så kalkhaltig här. Det är gammal sjöbotten och ph:t är relativt lågt.

Det största problemet känner jag är att det står vatten i marken stor del utav året.
 
Kanske kan det gå att dränera runt om, och vid behov blanda upp jorden med annat material, för att minska blötan?
 
Om det är blött på våren brukar det inte vålla så stort problem, värre är blött under vegetationssäsongen, dvs sommar. Så har du blött på sommaren, gör upphöjda bäddar (fukten vandrar upp ändå, men blir inte plaskblött), gör dräneringsdiken intill eller odla i stora planteringskärl med botten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.