Behöver få till garderober och sneda luckor till en garderobslösning i ett snedtak.

Enklast vore ju att använda några IKEA-garderober med passbitar runtom, men då får jag ju kapa inte bara luckorna utan även stommarna. Alternativt bygga egna stommar och luckor för snedtak eller använda kapade ikea-luckor till egna stommar. Nån som gjort nåt liknande eller har något förslag ändå?

Bild från rummet och exempel från nätet.

Rum med snedtak markerat med tejp för planering av garderobslösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppen garderob integrerad i ett snedtak med skräddaranpassade sneda luckor och klädhängare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mats-S
IKEA är ingenting för dig om du ska ha en flexibel anpassad lösning.
Kolla med Pustilla/Ballingslöv eller ev Marbodal, dom kan (givetvis mot en merkostnad) leverera måttanpassade lösningar.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Fairlane
För 10+ år sen byggde jag ett kök där några luckor behövde anpassas. Jag körde Ikea och kapade. Det blev riktigt bra så varför det inte skulle fungera vet jag inte.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
För 10+ år sen byggde jag ett kök där några luckor behövde anpassas. Jag körde Ikea och kapade. Det blev riktigt bra så varför det inte skulle fungera vet jag inte.
Ok, snedkapa luckorna, kantfräsa och måla upptill där man kapat är ju inga konstigheter. Men stommen, den får ju isåfall kapas enligt bild, med ett nytt överstycke med gerade sidor. Då får det fästas mot sidostyckena med vanlig skruv och ev lim.

Nog borde det spara tid jämfört med helt egenbyggd lösning trots allt. Ska kolla upp köksleverantörerna också men misstänker att det drar iväg ordentligt i pris där.

Handritad skiss som visar hur ett skåps överstycke kapas med sneda sidor för att anpassa till sidostycken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi har gjort Pax med en twist under vårt snedtak (närmare bestämt på 6 enkelgarderober och en dubbelgarderob). Stomme och dörr kapades rakt. Spillet från stommarna har sedan använts för att bygga överskåp som förses med lucka som fälls framåt. Luckorna tillverkas av spill från dörrarna (en klar så här långt). Alla kapade sidor har spacklats, målats och täckts med kantlist som stryks på.

Anpassade vita garderober under snedtak med överskåp och en öppen dörr som leder till annat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anpassad garderob under snedtak med kapade dörrar och överskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anpassad garderob under snedtak med kapade och spacklade sidor och hemmagjord överskåpslucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
din granne och 3 till
  • Laddar…
Snyggt, vilket bra exempel på lösning!
Överstycket fästs väl i sidorna med dessa (se nedan) ? När du kapat stommen, fäste du då överstycket bara med vanlig skruv?

Undrar också varför du spacklade, målade de kapade luckorna när du ändå täckte med kantlist?

Möbelbeslag med kam skruv och låsmutter för montering av överstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Alko skrev:
Ok, snedkapa luckorna, kantfräsa och måla upptill där man kapat är ju inga konstigheter. Men stommen, den får ju isåfall kapas enligt bild, med ett nytt överstycke med gerade sidor. Då får det fästas mot sidostyckena med vanlig skruv och ev lim.

Nog borde det spara tid jämfört med helt egenbyggd lösning trots allt. Ska kolla upp köksleverantörerna också men misstänker att det drar iväg ordentligt i pris där.

[bild]
Det som är fördelen att utgå från pax är ju att du redan från början har en färdig hålbild som passar till deras inredningskoncept.
Så mitt förslag är att utgå ifrån det och sedan köpa melaminhyllplan på bauhaus eller dyl för att göra en lutande top etc

Ps. Detta är ett utmärkt tillfälle för att förklara för din sambo att ni behöver en Festool Domino. Just sayin' :)
 
A Alko skrev:
Snyggt, vilket bra exempel på lösning!
Överstycket fästs väl i sidorna med dessa (se nedan) ? När du kapat stommen, fäste du då överstycket bara med vanlig skruv?

Undrar också varför du spacklade, målade de kapade luckorna när du ändå täckte med kantlist?

[bild]
Tack, kul att du gillar det.
Det stämmer att både över- och understycket fästs med dem. Dock kapade jag stommarna nedtill då nederdelen ändå döljs av golv och list.
Nedtill återskapade jag också den ursprungliga hålbilden för skruven på stommen med hjälp av en av de kapade delarna som mall. Efter det var det inga problem att använda de beslagen som du visade bild på så garderoberna skruvas ihop som vanligt.
I första bilden kan man se att en garderob är något av en specialare och har kapats både på höjden och bredden. På den fick jag helt enkelt göra hålen även för den delen som låses kring skruven.

Anledningen till att jag spacklade och målade trots att de täcks av kantlist är att någon bättre vetande tipsade här på byggahus.se ;). Skämt åsido, dörrarna är av spån (Ikea Vikanes) och jag upplever det som att kantlisten vill fästa bättre på en jämn målad yta.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Så här blev det när det var klart. Ska dock villigt erkänna att det var mer plock med luckorna än vad jag hade räknat med. Och man får nog vara försiktig vid upprepat öppnande då gångjärnens infästning inte är avsedd för hängande last i den ledden. Men allt som allt är jag nöjd.
 
  • Vit inbyggd förvaring under snedtak med flera skåpluckor, i ett välstädat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
din granne och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.