Förra året gjorde jag bort mig när jag skulle anlägga två grusgångar (bara för gång, ej bil eller annat).

I botten ligger det hårt packad jord/lera sedan bygget av huset och på det la jag (tyvärr) 2-6 som jag vattnade och paddade. (Jag beställde helt enkelt fel eller tänkte fel). Ovanpå det la jag sedan 8-16 gårdsgrus.

Det tog ett par dagar så blandades allt och man verkligen pulsar i gruset. Så igår tog jag tag i detta och har nu snart skottat upp allt gårdsgrus, sållat bort de små stenarna och sparat de stora och krattat ut 2-6 jämnt.

Nästa steg är att beställa 0-16 eller 0-32 och lägga ut, vattna och padda detta. För att sedan lägga på gårdsgruset igen. (Skönt att skaffa sig lite mer att göra).

Men nu till frågan: är det viktigt att få bort så mycket 2-6 som möjligt eller kan jag få det stadigt ändå med 0-16/0-32 uppepå? Jag är inte så sugen på att göra om detta en gång till. Det är någon/några cm max.
 
Om det är mycket noll fraktion i materialet så kommer du binda ditt 2-6 tillsammans med ditt nya material.
Men det beror som sagt på hur fet det nya materialet är och hur tjockt du ska lägga.
 
  • Gilla
ByggStålis och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle ha kört markduk på 2-6. Sedan 0-16 packat och gruset på det.
 
  • Gilla
ByggStålis
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om du nu redan gjort jobbet att ta bort singlet så släng på 0-18/0-16 och padda. 2-6 är en del av denna fraktion i alla fall.
 
  • Gilla
ByggStålis
  • Laddar…
Tänkte en gång till och inser att jag aldrig kommer förlåta mig själv om det blir kass igen.

Det ligger markduk under 2-6 så jag skyfflar bort så mycket som möjligt. Köper hem 1-16 och krattar ihop det med resterna av 2-6 innan jag vattnar och paddar. Då har jag iaf gjort vad jag kan.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Hur stora mängder material ska du köra på?

För att minimera jobb kan du hämta först exempelvis 0-4 som du kör ut på det befintliga för att inte riskera brist på nollfraktion för att sedan lägga på 0-16 som bärlager för gårdsgrus.

Men om jag hade personligen gjort detta hade jag kört på 0-16 och jämnat av och sen vattnat det ordentligt för att packa och driva ner nollfraktionen för att låsa materialet. Om jag då ser att det inte är nog med nollfraktion hade jag hämtat ett lass 0-4 eller 0-2 och lagt lagom mängd för att få en stum botten.
 
  • Älska
  • Gilla
Bygget501 och 1 till
  • Laddar…
Så lite som möjligt. 5-8 cm skulle jag säga. Närmare 5.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.