Hade oturen att mitt hus,med renoverad källare ca 1990.
Köpte 1994,och sett nu att det av firma fuskat och kaklat direkt mot spånskiva i duschutrymme har ruttnat i nederkant.
Har anmält skadan till mitt försäkringsbolag och nu fått svaret:

I och med att det var gjort på fel vis så betalar vi inte ut någon ersättning.

Min undran är om ni har någon erfarenhet av liknande?
Kan man räkna med att om hus brinner ner och något från tidigare ägare var orsak,så kan man bli utan ersättning?
 
Vad tror du ersättningen efter åldersavdraget på ett 30 år gammalt badrum i en källare kan ge?
 
  • Gilla
munge och 1 till
  • Laddar…
5000 kanske
 
Och hela långa svarsbeskrivningen gick ut på att det var felgjort.
Därför ingen ersättning.
Jag kan klara mig utan ersättning för detta.
Men tänk om det brinner och askpetarna hittar en koppling som inte är riktigt gjord?
Alltså ägare innan mig.
Kan försäkringsbolag hänvisa till det och säga du får ingen ersättning,eldragning är felgjord och orsakade branden.

Ja är det kanske skräcksenario..
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Om det brinner ned så är det nog funktionen badrum som försäkringsbolaget i första hand försöker få till...
Men din exakta fråga vet jag ej svaret på.
 
  • Gilla
Träbocken
  • Laddar…
He he,ja jag får ta funderingen om brand i annat ämne
Blev nog för mycket inblandat här..
 
Våtrum är lite speciellt när det gäller försäkringsvillkor. Reglerna om fackmannamässigt utförande är detaljerade.

Men om vi då tänker oss brand pga. ett elfel. Om vi antar att din elanläggning såvitt du kan bedöma är OK, det finns inga kända fel som du låter bli att å åtgärdade. Då skall försäkringen täcka en skada.

Som anläggningsägare är du ansvarig för skicket på elen. Men det är inte ett absolut ansvar, det handlar om att du skall åtgärda de fel som uppstår inom rimlig tid, och att du någon gång låter undersöka anläggningen, men ingen kan säga om, den periodiska kontrollen bör vara va 10e eller var 50e år.

Visar det sig att branden beror på en felaktig installation, så kommer det att bli en polisutredning, om det då visar sig att du anlitat "ärlige allans allservice" (som saknar registering hos elsäkerhetsverket) för något eljobb, ja då kanske försäkringsbolaget börjar trilskas. Det ligger på ditt ansvar att elarbete i anläggningen utförs av en behörig firma.
 
  • Gilla
Träbocken
  • Laddar…
Med tanke på att kaklingsjobbet ändå gjorts av tidigare stor och välkänd firma på orten så kanske man kan undra om ärlige Allans allservice har gjort rätt här tidigare.
Men dosor kan öppnas och kopplingar kan kontrolldras.
Svårare att kolla om tätskikt är ok.
 
Frågan är ju också exakt varför det blivit problem nu. En spånskiva borde ge problem på fler ställen än i underkanten. Det är ju nästan mer regel än undantag att du får in fukt underifrån i källare från den tiden. Kanske dags att se över dräneringen.
 
Jag antar att det överskridit tiden kakelfogarna klarat,och nertill är det ju mest vattenpåverkan.
När jag inte använt duschen på några månader så är det helt torrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.