Hej

Har problem med att att få bort matoset
Vid matlagning, mitt ventilation är ett så kallat rexonet tror jag det heter från-90 talet

Någon som har erfarenhet av dessa system och kan ge mig nåt tips på vad jag ska kolla på varför det är så Dåligt sug?
 
  • Anvisning om återställning av skyddsautomatik för ventilationssystem med bild på person som justerar ventilationsutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En köksfläkt kan bara komma upp i en viss mängd undertryck. Någonstans måste ju luft komma ifrån för att få till cirkulation... Har du filter så är det bra att kolla hur igensatt det är? Vilket påminner mig om att jag ska passa på att göra rent mitt filter...
 
Filter som sitter i själva "värmeväxlaren" är nybytta, fettfiltret är väl rengjort för 6 mån sen kanske.

Kan det va enkelt att själva fläktmotorn går för dåligt, börjar bli sliten så det inte är samma fart på den ?
 
Kan inte den modellen, men många gamla aggregat hade en smältsäkring (en sprint i värmekänslig metall eller en tråd) som brinner av vid för hög värme. Då fälls ett spjäll ned för att förhindra att brand sprider sig upp i imkanalen. Även om det inte brunnit i någon panna så kan dessa sprintar böja sig och stänga spjället. Då surrar allt som vanligt men ingen luft evakueras...Kanske värt att kolla hos dig.
 
Spjället öppnas som det ska, och lite drag är det, ett A4 fastnar om man lägger det mot fettfiltret så sug finns men väldigt dåligt då den inte mäktar med att få bort matoset
 
Börja med att köra fettfiltret i diskmaskinen och se om det gör någon skillnad
 
  • Gilla
Nightlow
  • Laddar…
Suger bättre om du öppnar en ytterdörr?
 
  • Gilla
Nightlow
  • Laddar…
Jag kör fettfiltret i diskmaskinen kvartalsvis. Och redan det är märkbart sämre flöde...
 
  • Gilla
Nightlow
  • Laddar…
Testar att köra det i diskmaskinen, återkommer i ärendet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.