Hej, Som rubriken lyder, behöver lite hjälp med att lösa installationen utav denna PEX slang. Enligt rörmokaren var det ok att trycka till slangen med påbyggt skivmaterial, men inser nu när jag skall bygga detta att det inte kommer att bli bra. Helst hade jag velat ta bort denna koppling som håller PEX slangen och bara låta den gå fritt in till vattenbehållaren, men är det godkänt? Finns ett 30 mm stort hål i andra änden utav tanken + att spool knappen inte heller är tät så något vatten kommer alldrig att komma upp till denna koppling. Är det ok att bara låta slangen hänga löst. Som "hobby snickare" så känns inte denna typ utav installations lösning helt genomtänkt, är det verkligen såhär man skall dra in en PEX slang?
 
  • PEX-slang klämd av blått stöd och vit skena mot vit kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PEX-slang för vatteninstallation fäst vid vägg med klämma och går in i ett blått objekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Narren666
Det hålet på andra sidan används för att dra in el, till spolplatta, om man använder elektronisk spolanordning. Jag är dock tämligen säker på det hålet går att nyttja till vatten också.
Satt det inte en plastpropp i det hålet?

Det är inget alternativ att ansluta ovanifrån?
Ladda upp en helhetsbild så ser man bättre.

Vad är det svarta som sitter på slangen?
 
Narren666 Narren666 skrev:
Det hålet på andra sidan används för att dra in el, till spolplatta, om man använder elektronisk spolanordning. Jag är dock tämligen säker på det hålet går att nyttja till vatten också.
Satt det inte en plastpropp i det hålet?

Det är inget alternativ att ansluta ovanifrån?
Ladda upp en helhetsbild så ser man bättre.

Vad är det svarta som sitter på slangen?
Uppifrån går inte att ansluta, det finns inte palts för det. Den vänstra sidan var öppen ifrån början och jag har nog ingen plast plugg till det, ser inte heller något behov utav det. Den svarta ”ringen” på slangen är bara en gummi tätning för att göra installationen snyggare. Har ingen större funktion. Är väldigt sugen på att ta bort slang kopplingen och bör på så vis få 20-30 mm mer plats?
 
  • Installation av Geberit inbyggt toalettstomme med synlig gummiring och slangkoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.