Tänkte höra om det är någon som har erfarenheter av slamning av en soutterängvåning. Vad är skillnaden mot att putsa fasaden?? Från vår husleverantör ingår en "slamning" av den lecamurade soutterängvåningen på huset. Vet definitionsmässigt att slamning skall vara ett 2- 3 mm tjockt putsskikt som framhäver formerna av den underliggande strukturen.

Skulle gärna vilja se bilder om det är någon som är villig att dela med sig!

 
Jag körde en tjockslamning/puts som var ~10mm - kändes helt enkelt bättre/stabilare ;)

Hyrde in två proffs (Grödinge Mur&Puts) som slet av hela källarplan på 2 dagar, själv stod jag och körde blandaren som en tok för att hinna med ;D
puts.jpg
 
Att slamma källarväggen ger varken tillräcklig vattenavvisning eller skydd mot frostskador.
Slamma kan man göra på tegel som i sig självt är frotskyddat och vattenavvisande
Väggen skall putsas...
3-4mm(5-6kg) A-bruk
10+7mm(20+15kg) B-bruk (två påslag)
Måla gärna med en silikatfärg!
Lycka till!
 
Vad ligger kvadratmeterpriset för dessa jobb på?? (mellan-tummen-och-pekfingret)

Är det samma krav på ytbehandling under och över jord?? (dvs på den del av soutterrängvåninge som återfylls och hamnar under mark??)
 
800-1000:-/kvm...?
Nej, under mark behöver du bara "portäta" dvs slamma heltäckande med A-bruk 3-4mm (5-6kg)så att det blir lufttät.
Ett alternativ om du vill göra jobbet själv och inte har vanan är att använda ett tunnputsbruk t.ex maxit Serpo 261 putsbruk EF eller STO Faserputs.
Grunda först enligt ovan så går det inte åt så mycket av det dyra materialet sedan lägger du på tunnputsen ca 8mm (5+3mm) tjockt i två påslag och helst med ett glasfibernät i första påslaget.
Med normal händighet fixar du detta då det inte är så mycket material att ta hand om.
Dra på materialet med stålbrätte till lagom tjocklek, baka in nätet så att det täcks helt.
efter ca ett dygn dra på ytterligare ca 3mm.
Detta är ju en lösning som inte är lika öppen för fuktvandring, så jag föredrar traditionell puts men man kan ju inte alltid få allt!
Tänk också på att du kan använda isolerade block ovan mark (leca isoblock / ergotherm) så att du minskar värmeförlusterna i undervåningen.
Isolera inte på insidan av en källarvägg utan lägg isoleringen på utsidan även under mark.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.