Hittade detta ingjutet i golvet när jag bilade upp för nytt avloppsrör.
Troligen från 1985-ish då källaren grävdes ur...
Finns en gammal igengjuten gjutjärnsbrunn i närheten. Kan det vara vattenrör?
Gammalt ingjutet rör upptäckt i ett bilat betonggolv, eventuellt vattenrör från 1980-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vattenrör tydligen... De såg nästan genomskinligt ut men det är ärjad koppar.
En skarv som läcker dessutom... :oops:
Äroderade kopparvattenrör med skarv som läcker, omgivna av grus och byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hmmm... Verkar inte läcka nu, dock var isoleringen runt röret alldeles plaskvåt. Kan det vara av kondens?
 
Har du haft en oljetank i huset ?
 
Bono_R Bono_R skrev:
Har du haft en oljetank i huset ?
Nej, varit elvärme sedan början (nu bergvärme sedan vi flyttade in)
 
ok
vi hade ett vanligt öljerör i vår bottenplatta hos oss.
 
Bono_R Bono_R skrev:
ok
vi hade ett vanligt öljerör i vår bottenplatta hos oss.
Ok, efter lite efterforskningar så är det vattenrör till gamla bastun... :)

Frågan kvarstår då om det kan vara kondens bara som gjorde isoleringen (armaflex) genomvåt?

Röret låg ca. 20 mm ner i plattan och det var bara sand under (och kan ha varit en del luft/gropar).
Jag tyckte att golvet "sviktade" aningen just där men nu har jag fått förklararingen då...
 
När jag bytte stammar i plattan i höstas hittades 2 elemntrör som gick under plattan i tvättstugan in till gillestugan. Tvättstugan låg mellan pannrum och gillestuga. De såg ut precis sådär.
 
Kopparrör och cement + fuktig sand ingen bra kombination, rören oxiderar och går hål, bäst hade varit om plasten över varit hel, nu är rören oxiderade en bra bit in under plasten och kommer att ge sig om du funderar på att ha dom kvar, Bort med dom och dra nytt ovan golv om dom behövs
 
anders07 anders07 skrev:
Ok, efter lite efterforskningar så är det vattenrör till gamla bastun... :)

Frågan kvarstår då om det kan vara kondens bara som gjorde isoleringen (armaflex) genomvåt?

Röret låg ca. 20 mm ner i plattan och det var bara sand under (och kan ha varit en del luft/gropar).
Jag tyckte att golvet "sviktade" aningen just där men nu har jag fått förklararingen då...
Om det är den typen av prisolrör som har rillor på insidan av plasten så kan den trycka vatten från en läcka längre bort på ledningen mot din öppna del. Om det tillkommer droppar är troligen läck
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.