Hej!
Vi bygger hus och är precis klara med marken = hela tomten är jord. När bör vi plantera gräs? Fördelar/nackdelar med rulle och frö?

vi har även en brant slänt, vad kan man ha här? Kommer inte gå att köra med gräsklippare.

jord på hela tomten och berg under.
Inflytt nu i september

Tack!
 
Här har gräset börjat etablera sig under vintern

Har i omgångar kört sönder gräsmattan m grävmaskiner och drog till bef jord och sådde i okt/november tror jag. Fröna räckte dock inte till all area då så har kastat ut lite mer i januari/februari.

Första omgångens sådd har börjat komma rätt bra. Vintern har varit förlåtande. Får se var de är fläckar så småningom. Gräs gror bara de är några plusgrader. Misstänker 6-15 plus är optimalt? Någon här vet säkert...

Jag har också en slänt som jag funderar på.
Rhododendronbuskarna eller något kanske.
 
Redigerat:
Se gärna alla andra tusen frågor om slänter. ;-) Använd marktäckande perenner och buskar passande ståndorden (dvs växzon, solläge, fuktighet, önskat uttryck) samt anpassat till budget skötselinsatser. Färdiga perennmattor ger snabbast färdigt resultat och täcker av jorden så inte fröogräs gror.

Gräs på rulle levereras inte förrän det är dags plantera, normalt typ i början på juni, men beror på hur våren blir. Skulle tro i maj som våren ser ut nu. Fördelen är att det blir klart snabbare och det blir jämnare resultat.

Frön blir billigare, kräver mer tålamod, men inte lika tungt jobb. Vänta tills det är varmt även på natten, minst 6 grader, men 10 är bättre. Det innebär också i maj-juni-snåret om vi pratar stockholstrakten.
 
Jag är absolut inte kunnig på sådd av gräsfrö men tycker att juni låter väldigt sent? Man ser väl sällan bönder ute med såmaskin så sent som i juni?
Tror inte det gör så mycket om det är lite kallare om nätterna.
 
Redigerat:
Gräset växer vid 4-6 grader. Att så i juni på en plats man inte bor är inte optimalt med tanke på att du måste vattna.
Antingen sår du i april o h låter naturen ha sin gång(vätan kommer från natten) eller sår du i september och får fin matta nästa år.
Nackdelen med att så i vår är att du måste klippa i sommar och att ev maskiner kanske behöver köra över.
Nackdel med att så i höst är att ni inte har en gräsmatta när ni flyttar dit.
Personligen gillar jag inte rullgräs med det är enkelt och snabbt. Har man inget emot att klippa mycket gräs är det ett alternativ.
 
  • Gilla
Slumdog
  • Laddar…
Hittade på trädgårdsmässan ett mellanting mellan färdigt gräs på rulle och så gräsfrön: https://www.turfquick.com/sv/. Tyckte det verkade smidigt och lättare att få jämt då från gärna flyter iväg :) Gödsla inte gräset först jorden är 8 grader dygnet runt.
 
Ni har säkert rätt! Jag är trädgårdsdesigner inte tillstymmelse till bonde eller fröexpert. Men det ska vara minst 6 grader på natten för att gräset ska växa. Varierar beroende både väder och vart i landet. Höstsådd är bäst, då man har nattdaggen till hjälp så fröna gror säkrare.
 
Det går bra att så när som helst. Om du kan Mullra ner frönen så kommer gräset när värmen kommer.
När det är som varmast måste du vattna.
Hemma hos mig har gräsmattan redan hunnit börja växa lite.
 
De brukar säga hösten och våren.
Men jag chansade och slängde ut gräsfrön i December, då det ändå inte har varit kallt eller snö i Skåne i år. Och nu är det en gräsmatta där jag sådde .
 
  • Gilla
Slumdog
  • Laddar…
Om fröna börjar gro, och sedan torkar ut, så dör de. Kan därför kännas lättare med rullgräs. Halva jobbet är gjort, det är "bara" etablering i nya marken som är uppgiften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.