Tack för att du delar! Extra kul för en som är mitt uppe i ett liknande projekt.
 
S Sargen skrev:
Tack för att du delar! Extra kul för en som är mitt uppe i ett liknande projekt.
Kul! Hoppas att det rullar på, bara att hojta till om du behöver bolla något
 
När väggarna slutligen var spacklade och slipade påbörjade vi arbetet med golv samt målning och tapetsering.

Vi valde att satsa på en 3-stavig ekparkett i större delen av nedervåningen. Enkel och snabb att lägga och ett snyggt golv till ett överkomligt pris.

Ny lagd 3-stavig ekparkett i rum med spacklade väggar, verktyg och golvskydd syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här pågår golvläggningen för fullt. Vi la parkett i vardagsrum, matsal och kök. Totalt ca 55 kvm av 80 kvm på våningsplanet.

Eftersom vi har två entréer, så valde vi en fullt klinkersatt hall. Detta möjliggör en passage från den ena entrén till den andra utan att man behöver vara orolig att blöta ner och fördärva exempelvis ett parkettgolv. Vi valde en grå klinkerplatta, 33x33 cm, som heter Approach Grey. Den har en matt yta och lite struktur, vilket gör att golvet inte upplevs särskilt smutsigt. Perfekt för regniga, varma vintrar! :crysmile:

Jag hade en bekant som hjälpte mig att lägga detta golv, medan vi själv hade tagit en välbehövlig paus och var 100 mil hemifrån. Då får jag ett samtal på fredagkvällen som man gärna inte vill ha. När min bekant öppnade sista paketen av klinkers så var allihopa sönder. Tur i oturen hade jag valt att satsa mycket på lokala alternativ, både i form av hantverkare och inköpsställen för material. Jag visste att han som jag köpte klinkers av passerade vårt hus på väg hem efter jobbet. Jag slog en signal och på så vis kunde jag få en förpackning klinkers levererad till dörren på lördag eftermiddag och de kunde slutföra arbetet.

Hall under renovering med ny grå klinkerplatta och byggmaterial utspritt, oslipad trappa i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är golvet lagt i hallen, och i bakgrunden kan man skymta den gröna färg som valet föll på i vardagsrummet. Eftersom vi skulle måla och tapetsera så täckte vi alla golv i stort sett direkt som de var lagda.

I toalett och tvättstuga valde vi att sätta in våtrumsmatta på golven. Mer om detta i senare inlägg.

Renovering av hall med öppna golvplattor, kablar och en stege, i ett ofärdigt hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I denna veva byggde jag väggen för skjutdörren också. En s.k. pocketkarm där dörren försvinner in i väggen och tar minimalt med plats. Här har golvet i tvättstugan fått sig en omgång flytspackel.

Renoveringsarbete med ny gejd och pärlspont på väggar nära oavslutat golv och skjutdörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi valde att sätta väggskivor med pärlspontsimitation på utsidan av skafferiet.

Person som avlägsnar gammal nålfilt från trätrappa, med verktyg och skål synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi tog också tag i att snygga till trappen. En furutrapp med en trist, gammal nålfiltsmatta. Efter att ha spanat runt på forumen på denna sida så valde vi att testa metoden "dränk med vatten och dra lös". Som synes med gott resultat!

Renoverad trätrappa med borttagen matta, exponerade trästeg och verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är mattan borta. Nu återstår slipning och inoljning av steg samt målning av övriga delar av trappen.
 
  • Gilla
irony och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för 3-stav parkett ni köpt? Och vad kostade det?
 
oscarwww oscarwww skrev:
Vad är det för 3-stav parkett ni köpt? Och vad kostade det?
Vi köpte Tarkett Rumba, tror vi betalade 289 kr/kvm, möjligen att vi fick nån rabatt via byggkonto på den affären vi handlade på.
 
  • Gilla
berg_hav
  • Laddar…
Den stora förändringen i denna renoveringen var köket. Tidigare i tråden hade jag ett inlägg gällande planlösningen där jag förklarade detta närmare. Därför tänkte jag inte orda så mycket om kökets planlösning utan snarare hur vi byggde upp vårt kök.

Det befintliga köket var ett Ballingslövskök, original i stommar och luckor från 70-talet. Vitvaror var generellt några år gamla och i fungerande skick. Vi är båda av åsikten att saker och ting inte nödvändigtvis behöver köpas nytt, utan använder gärna begagnat. I detta tänk ska man naturligtvis tänka in andra aspekter, exempelvis funktion och tidsaspekten för renovering. Efter några diskussionsrundor landade vi i följande:

  • Nya underskåp från IKEA. Här fick funktionen styra att vi valde nytt. Det är trots allt bekvämt med rymliga fullutdragslådor med mjukstängning.
  • Vitvaror behöll vi allihopa: 70 cm spis, diskmaskin, kyl och frys.
  • Överskåp, renovering av fyra stycken skåp och fem luckor. Nya överskåp är funktionsmässigt inte särskilt annorlunda än gamla överskåp, därav valet av renovering.
  • Platsbyggt skafferi för att ersätta de överskåp som inte längre fick plats med den nya planlösningen.
  • Egenbyggda golvsocklar för att få en arbetshöjd på ca 95-96 cm, då vi båda är långa.
  • Köksö och fällbar bänkskiva för att skapa mer arbetsytor i köket.

Kök under renovering med nya vita underskåpsstommar och synliga elförberedelser på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är stommarna monterade för underskåpen vid spisen. Vi valde en valnötsmönstrad laminatskiva för arbetsytorna och även till köksön.

Renoverat kök med monterade vita IKEA underskåpstommar och fönster med utsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stommarna till underskåpen vid diskbänken. Här har även ett renoverat fönster kommit på plats. Underbar utsikt mot svärföräldrarnas brädhög (y)

Renovering av kök med nya underskåp och överskåpsstommar, arbetsbänk under fönster och material på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har även två överskåpsstommar samt en Stala-diskbänk kommit på plats. Montering pågår även av fläktkåpan.

Kök under renovering med monterade IKEA underskåpsstommar och fläktkanal, väntande på målning och installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fläktkåpan monterad, kakel och spottar på plats. En kakelplatta med fasade kanter samt diagonal mönster för att få lite liv i det hela.

Träkökslucka lutad mot en vägg på ett ljust trägolv, väntar på målning under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Luckorna till överskåpen är slipade och väntar på målning. På grund av konstruktionen med speglarna så ville inte det lokala sprutmåleriet åta sig uppdraget. Därför blev det penselmålning på egen hand. Med facit i hand kan man tidsmässigt ifrågasätta denna renovering.

Jag återkommer med de sista bilderna från köket framöver.

Avslutningsvis några bilder från väggar där vi målat och tapetserat.

Renoveringsprocess i matsal med mönstrad tapet, arbetsstege och målarförråd framför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I matsalen blev det den kombination av tapet och färg som vi testade på en bild i ett tidigare inlägg.

Renoveringsprocess i kök med blommig tapet och bröstpanel, arbetsmaterial syns på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi ville ha tapeten Eldblomma i hallen, men den begränsade tillgången av tapet gjorde att vi satte den i kombination med bröstpanel. Estetiskt så var det nog bra att det blev så, eftersom tapeten kändes mer lämplig i omfattning när den endast täckte halva väggen.
 
  • Gilla
irony och 1 till
  • Laddar…
Vi har kommit så pass långt i den tråden att vi kan börja titta på färdiga, eller i stort sett färdiga resultat. I detta inlägg kommer bilder på tvättstuga och WC.

I tvättstugan valde vi en våtrumsmatta, Tarkett Kiruma Aluminium. En mörkare våtrumsmatta som vi såg fördelar med eftersom tvättstugan också är fulentrén till huset. På väggarna kombinerade vi målat grönt med tapeten Sagoträd samt pärlspontad bröstpanel. Befintlig ytterdörr behöll vi, men slipade och målade i dalablått.

Före-renovering av tom tvättstuga med oskurna väggar och golv med synliga rör och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En liten återblick på en bild som förekommit högre upp i tråden. En bild från den befintliga, utrivna tvättstugan.

Renoverad tvättstuga med väggmålning i grönt, vita takpaneler och installerad värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma vy några månader senare. Värmepumpens innerdel är installerad och driftsatt. Golvvärmen levererar varma, mysiga golv.

Renoverad tvättstuga med våtrumsmatta, gröna väggar och värmepumpsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ytterligare några månader senare. Nu har takbelysning kommit på plats och även inredning. Även utedelen till luft-vatten-värmepumpen är inkopplad, se ledningar i taket.

Vy från tvättstugans innerdörr med väggar målade grönt och tapeten Sagoträd mot en öppen ytterdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bild inifrån rummet mot ett garage i behov av renovering :crysmile:

I WC har vi valt våtrumsmattan Raw Concrete Dark Grey och våtrumstapeten Vogue Light Grey. Eftersom vi har egen brunn fick vi rådet att inte välja en alltför ljus våtrumstapet för att eventuella missfärgningar från vattnet inte skulle synas lika väl. Golvet valde vi mörkt, bland annat eftersom att det ger en fin kontrast till allt det ljusa i badrummet.

Ett skäl till att vi inte kaklade badrummet var att jag upplever att över tid blir det svårt att hålla rent i fogar, och jag tycker att detta inte är särskilt snyggt. Men, vad säger ni andra? Jag kanske är helt fel ute, kommentera gärna detta. Jag har nämligen ett badrum som inte ingick i denna renovering som ska göras i ordning inom några år.

Vy av en tom och utsliten tvättstuga före renovering med bar betonggolv och handavtryck på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En vy in i den befintliga WC:n.

Renoverad WC med duschkabin, toalett och våtrumsmatta Raw Concrete Dark Grey samt tapet i ljusgrått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdig WC så när som på att frånluftsdonet inte har kommit på plats. Duschkabinen fick olika stora dörrar för att rymmas mot fönstret.

Renoverad innerdörr målad i dalablått med vägg i ljus tapet och golvstång vid hörn i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy inifrån toalett. Handdukstorken har inte monterats här, men har tillkommit på väggen vid moppen. Vi valde även att måla de två innerdörrar som finns på nedervåningen i dalablått.

Renoverat hörn med två blå dörrar, vägg med pärlspont och blommig tapet, grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy utifrån hallen mot tvättstuga till vänster och WC till höger. Vi är grymt nöjda med skjutdörrslösningen. Utrymmet är inte enormt i det hörnet, men att slippa ha en normal dörr till tvättstugan känns som en befrielse. Rekommenderas!

 
Redigerat:
  • Gilla
GreenYoda och 4 till
  • Laddar…
Tjusigt! Den mattan ni valt till er WC har vi precis satt i vårt nya badrum. Håller med till fullo, känns på nåt vis fräschare med matta än klinker, fogarna är ju ett aber att hålla snygga.
 
  • Gilla
oskar.valta och 1 till
  • Laddar…
simpa81 simpa81 skrev:
Tjusigt! Den mattan ni valt till er WC har vi precis satt i vårt nya badrum. Håller med till fullo, känns på nåt vis fräschare med matta än klinker, fogarna är ju ett aber att hålla snygga.
Hade några vänner som satte den i sin WC också, utan att känna till att vi valt den. Verkar populär!
 
I ett av de första inläggen nämnde jag att vi skulle försöka få till bra väggförvaring i tvättstugan. Här kommer en kompletterande bild till förra inlägget där man ser en vinkel som de bilderna inte visar, och som visar hur vi har gjort med förvaringen.

Tvättstuga med återbrukade föremål; tvättmaskin, torktumlare och måttanpassad arbetsbänk klädd med vinyltapet i blommigt mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite återbruk kan man se på denna bild. Tvättmaskin var från befintliga tvättstugan. Torktumlare och tvättbänk är Blocket-köp och arbetsbänken är ett gammalt skrivbord som har måttanpassats och klätts med en ”tjockare” vinyltapet. Spillet från tapeten Sagoträd fick återkomma på tvättbänken.
 
Wow! Snyggt! Och bra jobbat! Vi får nycklarna till vår nya kåk på fredag. En soutterängvilla från 1974. Med typ allt att göra. Mina snickarkunskaper är dock mer begränsade så hantverkare kommer få jobba på rejält på övervåningen. Jag ska googla mig fram på nedervåningen och se om det blir ventilerade golv att sätta tänderna i...
 
  • Gilla
Sbsten och 1 till
  • Laddar…
T Tärnvind skrev:
Wow! Snyggt! Och bra jobbat! Vi får nycklarna till vår nya kåk på fredag. En soutterängvilla från 1974. Med typ allt att göra. Mina snickarkunskaper är dock mer begränsade så hantverkare kommer få jobba på rejält på övervåningen. Jag ska googla mig fram på nedervåningen och se om det blir ventilerade golv att sätta tänderna i...
Tackar!

Ja, ni har en intressant tid framför er. Hoppas att ni inte stöter på några stora olyckligheter.

Jag kan avslöja att mina snickarkunskaper också är begränsade. Detta är mitt första hus. Men genom att fråga de som har kunskaper och veta vad man inte ska ge sig på själv så kommer man rätt långt.
 
Här kommer ytterligare ett inlägg med hur det till slut blev på nedervåningen. Att ta av golvpappen och se hur golv, väggar, tak och belysning blev tillsammans var sannerligen speciellt!

Renoverad hall med blommig Eldblomma-tapet, bröstpanel och kombination av trägolv och klinker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hallen med Eldblomma-tapeten och bröstpanelen. Här är garderoben ännu inte på plats som ska vara till vänster om öppningen rakt fram i bild.

Vit garderob utan dörrar med inredning synlig, inklusive kläder och lådor, vid sidan av en vägg med blommig tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men här är den på plats. Det blev IKEA:s stomsystem, totalt 2,5 meter lång. Två stycken mindre djupa sektioner på vardera kant. Trots att jag trodde att vi hade mätt in allt perfekt, så tog WC-dörren i garderoben på ett sätt som jag inte tänkt. Men, det har skapat ett perfekt gömställe för barnen, så jag har inte några ambitioner att åtgärda det ;)

Ett barn undersöker en nyrenoverad furutrappa med slipade och oljade steg, vita sidor och en leksak i handen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slutresultatet på trappen. En furutrapp med sliten nålfiltsmatta som blev till detta. Färgen som vi målade större delen av trappen med heter Space. På stegen är det slipat och oljad med en neutral hårdvaxolja från Osmo. Vilden som undersöker trappen gjorde att vi fick montera trappgrindar illa kvickt.

Renoverat kök med vita skåp, träbänkskivor, köksö och färgglad tapet med synligt ventilationsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köksdelen minus spis och kryddhylla. Vi hade ursprungligen en tanke på att ha en annan färg på överskåpsluckorna bara för att framhäva att de inte hörde ihop med underskåpen. Slutligen landade vi dock i att måla dem i den klassiska vita bomullsfärgen.

Renoverad hall med parkettgolv, Eldblomma-tapet och vit bröstpanel, öppen dörr till rum med synlig garderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det platsbyggda skafferiet som sedmera är kompletterat med grunda hyllor från golv till tak. En garderobslampa som ger belysning på ett smidigt sätt.

Renoverat kök med IKEA-garderober och träköksö, trägolv, Eldblomma-tapet och vitt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köksön, byggd i två nivåer. Den lägre delen är tänkt att kunna serva som bord (främst för barnen). Men över tid får vi också se hur vi väljer att använda detta.

Avslutningsvis, husets speciella egenhet, den tvåhövdade öppna spisen. Inte helt vanligt i ett hus från 1970-talet kan jag tänka mig. Vi valde att framhäva den genom att belysa den med spots på vardera sida, ett trevligt förslag från elektrikern. Vi valde också att måla spisen.

Renoverat rum med nytt parkettgolv och nymålad unik öppen spis, omgiven av spotbelysning och vita väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spisen från matsalsdelen, den avskalade halvan. Troligen inte ett ställe där man tänder en brasa, åtminstone inte i vår nuvarande möblering.

Renoverat rum med vitt tak, trägolv och en vitmålad öppen spis med spotlightbelysning; barn leker bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spisen från vardagsrummet. En mer majestätisk look och något som hamnar i blickfånget i vardagsrumsdelen. Testad och godkänd!

Återstående i denna tråd är övervåningen, där vi inte gjorde lika omfattande renovering. Samt, något som jag sparat till sist, installationssystemen och mina tankar kring de val jag gjorde.

Lite klantiga misstag samt en titt på framtiden tycker jag också att vi kan klämma in! :geek:
 
  • Gilla
irony och 2 till
  • Laddar…
Efter ett litet uppehåll tänkte jag väcka liv i den här tråden. Och övervåningens arbeten.

Som jag har skrivit tidigare var den omfattande renoveringen på nedervåningen, åtminstone om man jämför de två planen sinsemellan. På övervåningen var det i stort sett ytskiktsrenoveringar plus lite annat. Icke att förminska tidsmässigt dock.

Som lite bakgrundsinfo
: På övervåningen fanns vid tillträdet fem stycken sovrum, ett badrum samt en korridor. När huset byggdes var två av dessa sovrum ett större allrum, men behovet och rummen tillkom sedan när den förra familjens barn blev äldre. Den stora nackdelen med denna planlösning var att övervåningen upplevdes trång och mörk. Vi valde helt sonika att riva väggarna till ett sovrum, det som angränsade mot trappen och balkongen och fick därmed en luftigare och ljusare ovanvåning.

Efter denna rivning var den första åtgärden slipning av golv. 65 m2 furugolv som skulle slipas över en långhelg och därefter behandlas. Tre dagar in i dimman hade för 10 år sedan betytt något helt annat än när jag ställde mig i slipdimman för att göra detta.

Ett slipat furugolv i ett rum under renovering med en golvslipmaskin och en byggdammsugare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett av barnens sovrum under slipning. Jag hyrde en Tomcat Edge-maskin och kopplade på byggdammsugaren.

Obehandlat furugolv i ett rum under renovering med delvis borttagen strukturtapet på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det andra barnets sovrum före slipning. Härligt gulnat furugolv :p

Nyslipat furugolv i ett oinrett rum med väggar som förbereds för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efterbild.

Jag gick över detta golv med tre olika slippapper och därefter med tre behandlingar: lut, lätt vitnyanserad hårdvaxolja samt matt, neutral hårdvaxolja. Det är tur att vi blev nöjda för det var ett jävla slit med detta. Lite missöden med appliceringen av hårdvaxolja gjorde att det blev några oangenäma märken men inget som märks när det är inrett och klart.

Nästa steg var att ge sig på väggarna:

Någon som har gett sig i kast med den gamla strukturtapeten Helsinki (tror att det är träfibrer i) och att ta bort den/ersätta den? Erfarenheter, vad har ni gjort?

Renoverat rum med nyslipat furugolv, vita väggar och träpanel i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr ingen närbild, men här är en av många väggar med Helsinki-tapeten. Sitter fast som ett helvete... Googla "strukturtapet Helsinki" om ni vill kika närmre.
 
  • Gilla
irony
  • Laddar…
oskar.valta oskar.valta skrev:
Efter ett litet uppehåll tänkte jag väcka liv i den här tråden. Och övervåningens arbeten.

Som jag har skrivit tidigare var den omfattande renoveringen på nedervåningen, åtminstone om man jämför de två planen sinsemellan. På övervåningen var det i stort sett ytskiktsrenoveringar plus lite annat. Icke att förminska tidsmässigt dock.

Som lite bakgrundsinfo
: På övervåningen fanns vid tillträdet fem stycken sovrum, ett badrum samt en korridor. När huset byggdes var två av dessa sovrum ett större allrum, men behovet och rummen tillkom sedan när den förra familjens barn blev äldre. Den stora nackdelen med denna planlösning var att övervåningen upplevdes trång och mörk. Vi valde helt sonika att riva väggarna till ett sovrum, det som angränsade mot trappen och balkongen och fick därmed en luftigare och ljusare ovanvåning.

Efter denna rivning var den första åtgärden slipning av golv. 65 m2 furugolv som skulle slipas över en långhelg och därefter behandlas. Tre dagar in i dimman hade för 10 år sedan betytt något helt annat än när jag ställde mig i slipdimman för att göra detta.

[bild]
Ett av barnens sovrum under slipning. Jag hyrde en Tomcat Edge-maskin och kopplade på byggdammsugaren.

[bild]
Det andra barnets sovrum före slipning. Härligt gulnat furugolv :p

[bild]
Efterbild.

Jag gick över detta golv med tre olika slippapper och därefter med tre behandlingar: lut, lätt vitnyanserad hårdvaxolja samt matt, neutral hårdvaxolja. Det är tur att vi blev nöjda för det var ett jävla slit med detta. Lite missöden med appliceringen av hårdvaxolja gjorde att det blev några oangenäma märken men inget som märks när det är inrett och klart.

Nästa steg var att ge sig på väggarna:

Någon som har gett sig i kast med den gamla strukturtapeten Helsinki (tror att det är träfibrer i) och att ta bort den/ersätta den? Erfarenheter, vad har ni gjort?

[bild]

Tyvärr ingen närbild, men här är en av många väggar med Helsinki-tapeten. Sitter fast som ett helvete... Googla "strukturtapet Helsinki" om ni vill kika närmre.
Funkar det inte att ånga ner den?
Annars kanske du kan sätta renoveringsgips 6mm på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.