Tog idag upp ett gammalt igensatt hål i en kanal i skorstenen för att ansluta köksfläkten dit. Hålet var igensatt med ngn form av Leca/lättbetongblock så det gick relativt enkelt att få upp ett hål.

sedan när jag började rensa rent i hålet så upptäckte jag att det inte var ngn fast botten vid öppningen utan kanalen fortsatte rakt ner, antagligen till ngn gammal överbyggd sotlucka.

sotaren jag talat med innan sa att botten i kanalen behöver vara åtkomlig, så nu funderar jag på hur jag ska kunna lösa det? Ska jag försöka få in en plåt i botten och fästa den på ngt sätt med bruk eller kitt?
alla tips emottages tacksamt!

vad tror ni det är för material som hålet tidigare murats igen med, det prickiga som syns i botten vid öppningen? Ngn risk att jag borrat i material som jag inte borde borrat i?
 
  • Öppnat hål i skorsten med synligt murblock och rester, täckt av en grå plåt med fyra skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet hål i skorsten med synliga lecakulor och murbruksrester, redo för anslutning av köksfläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Claes Sörmland
Ser ut som du borrat genom ett lecablock.

Vill du hitta den gamla sotluckan i bottnen på kanalen eller vill plugga kanalen under stosen på bild?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ser ut som du borrat genom ett lecablock.

Vill du hitta den gamla sotluckan i bottnen på kanalen eller vill plugga kanalen under stosen på bild?
jag planerar att plugga kanalen under sitsen.
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
Då skulle jag ta en lecasten eller vanligt tegel och såga/hugga till det lite lätt kilformat så att det passar i kanalen utan att fall ned. Sen väta kanalens väggar och stenen och trycka fast den med lite murbruk. Putsa över med bruk när murningen stelnat.

Ett annat alternativ är ju att fylla kanalen med något tillgängligt. Kanske en stor säck lecakulor och sen lägga en brukskaka på det.
 
  • Gilla
roggabear
  • Laddar…
Tack, det låter ju vettigt. Själv var jag inne på att klippa till en plåt att fästa i botten, men tegelsten o bruk låter ju bättre
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ser ut som du borrat genom ett lecablock.

Vill du hitta den gamla sotluckan i bottnen på kanalen eller vill plugga kanalen under stosen på bild?
Ok, lecablock är väl ett material som alltid tillverkats med ok material, inget hälsovådligt i dem?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Undvik plåt, plåt och tegel/murverk rör sig olika med temperaturväxlingar och saker kan spricka. Fylla med lecakulor eller sand och en tegelsten och bruk i botten på kanalen under hålet låter bättre.
 
Redigerat:
  • Gilla
roggabear
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.