Jag ska bygga ett Attenfallshus ca 25kvm till mina föräldrar, kommer brukas några veckor om året ibland även vintertid.

Platsen är hyffsat plan men ca 1/3 av grunden kommer stå på berg. Kommer köra plintgrund då jag vill komma billigt undan. (Fick 50.000kr i budget av dem)

Jag kan alla byggmoment utom grunder. Men ska försöka samla all info jag behöver för att göra en plintgrund på bästa möjliga vis. Huset kommer stå i västra götalands regionen.

Det kommer vara ytterväggar och en halvväg invändigt. Vill undvika sättningar men helst slippa trassla med konstruktörer som ska räkna åt mig osv.

Jag behöver lite input på hur jag räknar och era erfarenheter kring detta. Kommer ev på sikt dra upp vatten för en liten kran men inget avlopp då de är ett par meter till mitt hus och de kan komma åt vårat badrum utifrån altanen.

Allt är utanför detaljplan så det ända jag behöver förhålla mig till är reglerna kring attenfallshus
 
Här är en plintgrundsritning för Vibostugans 25 m2 attefallare. Jag som är född optimist kanske kan ta bort 1 plint på längden men inte mer...) Beroende på var du bor och marken inte är tjälskjutande kanske du tom bara kan gräva ur hål, fylla med grus och lägga block. Men vill du ha kaklat badrum eller större fönster och är rädd för sprickor så kanske detta inte är lämpligt för dig.

Plintgrundsritning för en 25 m2 stor attefallare med måttagningar och placering av plintar. Notera: plintaräder 100 mm i LÄGRE.
 
  • Gilla
RustVilla
  • Laddar…
Såg rejält ut, men hur djup brukar tjälen vara? hur långt under gjuter man? När jag grävt in el åt kunder har jag fått 25cm av grävarn
 
Att du fått måttet 25cm är bara för att man inte ska sätta spaden i ledningen på första taget, även om det är i snålaste laget, det har inte med tjälen att göra.
Var någonstans i landet ska du bygga?
Det är olika djup i Kiruna och Lund. :)
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Att du fått måttet 25cm är bara för att man inte ska sätta spaden i ledningen på första taget, även om det är i snålaste laget, det har inte med tjälen att göra.
Var någonstans i landet ska du bygga?
Det är olika djup i Kiruna och Lund. :)

Jag skrev det i första posten, men i Västra Götaland. Lite utanför Kungälv
 
ginnfilt ginnfilt skrev:
[länk]

Där (första inlägget) finns en ritning över plintgrunden vi har till vårt pågående Attefallshus.
Intressant tråd! Hur mycket är du uppe i i kostnad just nu ?
 
Runt 150K.
 
ginnfilt ginnfilt skrev:
Runt 150K.
Hur räknar ni lasten? tänker du har hälften av plintarna mot den andra. Jag förstår det där med sättningar kring badrum osv men i ditt fall har du ju brunn osv också.
 
Jag har inte räknat på det utan det är enligt beskrivning från Byggstommar, som levererat stommen till bygget. Jag förutsätter att de har en kalkyl bakom.
 
50000 låter väldigt hårt att hålla sig till, kan säga att jag var inte ens nära det på mitt bygge. Vad skall ingå?
 
B larry78 skrev:
50000 låter väldigt hårt att hålla sig till, kan säga att jag var inte ens nära det på mitt bygge. Vad skall ingå?

Bara skalet egentligen. Funderar på att bygga med 75 eller 95. Sen tomt innuti det kommer göras senare. Så säg bjälklag, tak (klarar sig med endast takpappen en liten stund) väggar och plintar. Sen färg osv ingår inte utan bara själva fasaden, kör liggande panel från byggmax.


Jag är hantverkare så El, VVS osv kommer jag göra senare de ska inte inkluderas än.
 
Stugan jag köpte och bor i har jag gjort stomren och totalrenoverat men den hade endast 75 reglar i yttervägg och har stått utan problem sedan -72 så det känns ju som att det bör vara okej på en betydligt mindre stuga även om uppvärmningen blir mindre effektiv, men troligen blir det en kamin där vintertid i framtiden
 
Jag satte ihop en sådan här förra året. Kan bara reka att köpa en byggsats, det tar typ 2-3 dagar att få den vädertät för 2 personer. Då får man dörr, 4 bra fönster etc. Mitt bygge gick totalt med plintgrund, helt inrett med badrum större pentrykök, ytskikt, vvs el på ca 175-180 kkr. (plintarna hade jag redan, så de är inte inräknade, enaste jag köpte till grunden var en skopa grus). Vi grävde bara hål där plintarna skulle ner, att ta bort grässvålen är överkurs, den självdör ändå om något år)

Men då är det inte inräknat mina egna och mina bröders insatta timmar. Alltså i princip bara material. Byggsatsen spontanköpte jag på kampanj på bygghemma för 46 kkr+frakt.

https://www.bygghemma.se/tradgard-o...efallshus/attefallshus-landskap-25-4/p-933700
 
Personligen hade jag inte byggt med mindre isolering än kanske 95+45. Men de är min personliga åsikt. De är inte någon uträkning på vad det kostar att värma. Eller för den delen kyla, jag får 45grader utan problem i mitt attefallshus på sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.