Vy från en sommarstuga med torkat gräs, skog i bakgrunden och en mörk byggnad i halvskugga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej! Vi har köpt sommarstuga med delvis jättefin utsikt mot skogen, men vi stirrar också in i baksidan på grannens hus som inte är särskilt vackert. Hon har bara ett fönster åt vårt håll och är helt ok med att vi sätter en häck där.

Jag skulle vilja ha en blandhäck med växter som smälter in väl på skogstomten. Eller solitärer planterade lite glesare och kanske lite oregelbundet. Jag vill inte behöva beskära den Läget blir halvskuggigt med risk att svämmas över tex på våren. Vårt hus ligger på en höjd och grannens nedanför. För att dölja huset något bör de bli minst 3 m (men alla behöver inte vara lika stora). Huset ligger i Stockholmsområdet.

har du några tips? Tack på förhand!
Mvh Anne
 
Redigerat:
Tyvärr finns inga växter som stannar på en exakt höjd. Antingen får ni ta växter som har en sluthöjd på runt 3 meter och köpa bjässar till storlekar, eller så får ni klippa köpa mindre och vänta 5-10 år till rätt storlek. Eller beskära.

Vattensjukt bara på våren brukar inte vara så stort problem faktiskt, det är värre om det är vattensjukt på sommaren. Dessutom verkar marken luta, så vatten blir nog inte stående.

Kolla på dessa som känns lite naturliga
hassel
amerikanska blåbär, finns flera sorter som blir 2 meter (Olle, Duke, Patriot)
hybrididegran som stor solitärbuskar (vintergröna bjässar), använd för att blocka av viktigaste blicklinjerna
hybridtrollhassel (rolig tidig blom)
korneller, finns många arter och sorter, jag gillar körsbärskornell
hassel (sorten Öglunda E passar zonen), blir också högre än 3
varför inte en hybridkejsarolvon... eller blodolvon om det inte är torrt
naverlönn, bok, avenbok (toppas för rätt höjd och kan formklippas till önskat buskigt utseende, vanlig till häck)
manchurisk strimlönn (t. ex Joutsa, blir högre, väldigt vacker bark)
vingbenved för den extremt fina höstfärgen

Läs på angående bredder. Alla höjder och bredder som anges för vedartat är vid 10 års ålder. Köp gärna stora storlekar slipper ni vänta på effekten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.