Hej kunniga människor

Jag ska bygga en altan som också ska fungera som carport, dvs "vi grillar på taket". Har ni tips på vilken balk jag kan använda för en öppen spännvidd om 8 meter? Tänker en stål I-balk eller liknande. Altanen/carporten ska vara rektangulär där kortsidan har spännvidd 4,6 m och en av långsidorna spännvidd 8 meter (den andra långsidan behöver ingen spännvidd alls utan kan vara "solid").

Stort tack!
/David
 
8m är långt. Var bor du? Kiruna har 325 cm snö nu....det behöver inkluderas i beräkningen.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
N Noseone skrev:
8m är långt. Var bor du? Kiruna har 325 cm snö nu....det behöver inkluderas i beräkningen.
Göteborg, så inte riktigt samma snömängd som Kiruna. Kan estimera att det max ligger 30 cm någon vinter, motsvarande kanske 1 cm vatten, så 10 kg extra per m2.
 
8 meter frihängande? Tror du borde fundera på fackverk då.
 
4,6 x 8 meter kräver fler än en bärlina, ammrs blir det orimliga dimensioner.
 
Tack för input.
Jag har designat om lite vilket ger en bärlina på mellan 5,5-7 m. Ska kolla med en byggnadsingenjör som jag känner.
 
  • Gilla
Nylenskavillan
  • Laddar…
P Perkylainen skrev:
Snözon 1.5 i Göteborg.

[länk]


8 meter är långt. Närmare 6 meter är också relativt långt... blir liksom ändå en ganska stor balk. Har du någon ritning som man kan titta på?
Jag har än så långe en bygglovsritning men jobbar på en teknisk ritning. Uppdatering följer
 
D David Lindskog skrev:
Jag har än så långe en bygglovsritning men jobbar på en teknisk ritning. Uppdatering följer
En bygglovsritning kan man också klottra på :)
 
Nissens
D David Lindskog skrev:
Göteborg, så inte riktigt samma snömängd som Kiruna. Kan estimera att det max ligger 30 cm någon vinter, motsvarande kanske 1 cm vatten, så 10 kg extra per m2.
Göteborg har betydligt mer än 30 cm snö som max. 1995 i november så kom det mer än det på ett enda dygn...
 
D David Lindskog skrev:
Göteborg, så inte riktigt samma snömängd som Kiruna. Kan estimera att det max ligger 30 cm någon vinter, motsvarande kanske 1 cm vatten, så 10 kg extra per m2.
Man brukar säga att en cm snö motsvara 1 mm vatten, alltså i ditt fall 3 cm/kvm. Dock är det ju i Göteborg rätt vanligt att de kommer 30 cm snö och sen börjar det regna någon timme senare vilket fångas upp av snö lagret så lägg på lika mycket till.

så säg att snö vikten kan bli ungefär 2 ton fördelat på ytan
 
Nissens
T topmount skrev:
Man brukar säga att en cm snö motsvara 1 mm vatten, alltså i ditt fall 3 cm/kvm. Dock är det ju i Göteborg rätt vanligt att de kommer 30 cm snö och sen börjar det regna någon timme senare vilket fångas upp av snö lagret så lägg på lika mycket till.

så säg att snö vikten kan bli ungefär 2 ton fördelat på ytan
Max snödjup i Göteborg är bra mycket mer än 30 cm...
Enligt den här artikeln från 2010 har det varit minst 53 cm snö i Göteborg, så man borde nog ha marginal även till det..
https://www.gp.se/nyheter/sverige/snödjupet-är-rekordstort-1.989700
 
Redigerat:
Snözon 1,5 som råder i Göteborg innebär att man ska dimensionera för 150kg snö per kvadratmeter. Ska. Inte bör.
 
  • Gilla
Nylenskavillan
  • Laddar…
Oavsett snö eller inte, en spännvidd på dessa avstånd ger en ganska så krallig balk om den ska ligga på upplag i ändar och samtidigt bära sig själv och sen ett tak inkl allt.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Man ska ha respekt för reglerna om snölast. Man kan se dem som maxvärden under en 50-årsperiod. Sedan 1950-talet har indelningen i snözoner successivt skärpts, på förekommen anledning efter flera svåra olyckor. Skärpningen är störst i södra Sverige. Om man räknar med en volymvikt för snö på 300 kg/kubikmeter, så representerar snözon 1,5 en halvmeter snö på marken. Jag har själv bott 40 år i Göteborg, inklusive den 17 november 1995, och vet hur stora variationerna kan vara över lång tid där. Nästan bara slask och så slår det till rejält.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.