A
En vacker tanke att det är av okunnighet. Jag tror att det är synisk vilja att sälja otillåtna produkter till priser som de som följer reglerna inte kan matcha.
 
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka, å ena sidan finns det ingen anledning att sälja något som inte får monteras, å andra sidan har man ett ansvar som fastighetsägare och beställare. Det går ju tex att montera ett vanligt fönster lågt nere vid golvet, det kan väl knappast fönstertillverkaren eller bygghandlaren ansvara för?
 
  • Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
Har fönsterdörren glashöjd under 60 så SKA glaset vara förstärkt enl byggbestämmelserna. Dessutom står det i citat från ARN i artikeln att det gäller fönsterglas med bröstning ÖVER 60 cm? Det står även att köparna informerats om vilka krav som gäller. Dörren är alltså felaktig.
 
Redigerat:
Det beror ju på monteringshöjd också.
 
D Daniel 109 skrev:
Det beror ju på monteringshöjd också.
Monteringshöjd? En dörr monteras väl minst mot golvet?
 
S seniorkonsult skrev:
Monteringshöjd? En dörr monteras väl minst mot golvet?
Inte alltid. Ibland är det tröskel in och utvändigt. Inte vanligt på moderna hus men där enda alternativet för att höja taket är att sänka golvet under marknivå blir det så.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Inte alltid. Ibland är det tröskel in och utvändigt. Inte vanligt på moderna hus men där enda alternativet för att höja taket är att sänka golvet under marknivå blir det så.
Fel svar. Det handlar om var glaset börjar från golvet.
 
Dom har sagt att dom kan byta glas vad ärftlig problemet?
 
De ville väl ha betalt för mellanskillnaden.
 
S SvanteC skrev:
Jag har ett par sparfönster som är ett dryg år gamla nu.
Nu har de ju inte suttit uppe särskilt länge men för priset är jag ändå väldigt nöjd såhär långt.

Köpte
Två små vridfönster till toalett.
Två större vridfönster.
En altandörr
Ett stort fönsterparti från golv till tak.

Det som var lite meckigt var plåtarnas infästning i botten, som enligt beskrivningen inte kunde monteras i efterhand utan skulle ske vid inplacering av fönstret
Är du fortfarande nöjd med ditt köp från sparfönster?
 
S
Amillie_1 Amillie_1 skrev:
Är du fortfarande nöjd med ditt köp från sparfönster?
Ja de skulle jag vilja säga. Fönsterna funkar bra. Har köpt något standard-mått fönster av Outline också och skulle vilja säga att de är ungefär samma om inte bättre på vissa detaljer.

Altandörren är jag lite mer missnöjd med men vet inte riktigt heller vad man ska förvänta sig när de kommer till så tunga helglasade altandörrar.
 
S SvanteC skrev:
Ja de skulle jag vilja säga. Fönsterna funkar bra. Har köpt något standard-mått fönster av Outline också och skulle vilja säga att de är ungefär samma om inte bättre på vissa detaljer.

Altandörren är jag lite mer missnöjd med men vet inte riktigt heller vad man ska förvänta sig när de kommer till så tunga helglasade altandörrar.
Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.