Hej.

Jag bor i en hyresrätt och när elementen är på nu under vinterhalvåret låter dem väldigt högt. Ska det vara så?
Bifogar med en video. Drar jag ner så tystnar elementet avsevärt.

Med vänlig hälsning, Elina.
 
Har du provat att lufta elementet?
 
Keiller Keiller skrev:
Har du provat att lufta elementet?
hur ofta ska man göra det? Bovärden var här för några månader sedan pga dålig värme i lägenheten. Vet dock inte om han luftade då
 
Elina87 Elina87 skrev:
Hej.

Jag bor i en hyresrätt och när elementen är på nu under vinterhalvåret låter dem väldigt högt. Ska det vara så?
Bifogar med en video. Drar jag ner så tystnar elementet avsevärt.

Med vänlig hälsning, Elina.
Vi har ett likadant element och det låter ingenting. Dock så har vi luftat det två gånger nu under vintern. Är elementet lika varmt överallt?
 
En radiator ska vara varm upptill (om det är kallt ute) och sedan sjunker temperaturen så radiatorn bara är ljummen i nederkanten. Fastighetsskötaren reglerade antagligen upp flödet med cirkulationspumpen vid pannan för att ni skulle få det varmare i lägenheten. Kanske finns det något läge emellan på cirkulationspumpen som inte ger brus i radiatorn men ger tillräckligt med värme?
 
J Josth skrev:
En radiator ska vara varm upptill (om det är kallt ute) och sedan sjunker temperaturen så radiatorn bara är ljummen i nederkanten. Fastighetsskötaren reglerade antagligen upp flödet med cirkulationspumpen vid pannan för att ni skulle få det varmare i lägenheten. Kanske finns det något läge emellan på cirkulationspumpen som inte ger brus i radiatorn men ger tillräckligt med värme?
Ja det känns varmare upptill än där nere. Låter som jag får ta hit bovärden igen. Kan ingenting om cirkulationspump
 
WzOn WzOn skrev:
Vi har ett likadant element och det låter ingenting. Dock så har vi luftat det två gånger nu under vintern. Är elementet lika varmt överallt?
Nej elementet är lite varmare upptill än där nere
 
J Josth skrev:
En radiator ska vara varm upptill (om det är kallt ute) och sedan sjunker temperaturen så radiatorn bara är ljummen i nederkanten. Fastighetsskötaren reglerade antagligen upp flödet med cirkulationspumpen vid pannan för att ni skulle få det varmare i lägenheten. Kanske finns det något läge emellan på cirkulationspumpen som inte ger brus i radiatorn men ger tillräckligt med värme?
Men ska han fixa med elementet på plats eller måste han ner till pannrummet och reglera på något där? Det är en nyproduktion om jag bör tillägga det
 
Elina87 Elina87 skrev:
Nej elementet är lite varmare upptill än där nere
Jag skulle tro att ni ändå har lite luft i systemet som behöver släppas ut. På den kortsida som inte själva termostatvredet sitter på finns det en liten tapp upptill. Antingen kan ni använda en liten mejsel eller en liten fyrkantig nyckel för att vrida upp det. Sätt ett glas eller en kopp under och skruva lite försiktigt. Skruva igen tappen när det kommer vatten i en jämn stråle. Då är det luftat och borde bli varmare.
 
WzOn WzOn skrev:
Jag skulle tro att ni ändå har lite luft i systemet som behöver släppas ut. På den kortsida som inte själva termostatvredet sitter på finns det en liten tapp upptill. Antingen kan ni använda en liten mejsel eller en liten fyrkantig nyckel för att vrida upp det. Sätt ett glas eller en kopp under och skruva lite försiktigt. Skruva igen tappen när det kommer vatten i en jämn stråle. Då är det luftat och borde bli varmare.
Okej. Varmt tycker jag att det är. Men det låter väldigt mycket såfort man drar på elementet
 
Elina87 Elina87 skrev:
Okej. Varmt tycker jag att det är. Men det låter väldigt mycket såfort man drar på elementet
Då är Josths gissning inte dum. Hör med bovärden angående cirkulationspumpen.
 
Ljudet försvinner för mig efter ett par sek när jag kollar på filmen.
Men om du känner på de vita rören som ansluter till radiatorn, vilket är varmast?
 
L lordi skrev:
Ljudet försvinner för mig efter ett par sek när jag kollar på filmen.
Men om du känner på de vita rören som ansluter till radiatorn, vilket är varmast?
Ja jag visar ju att jag drar ner/stänger av värmen, det är då elementet tystnar. Det högra är varmare än det vänstra
 
  • Två vita radiatorrör mot en grå vägg, en sida är varmare enligt text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Elina87 Elina87 skrev:
Ja jag visar ju att jag drar ner/stänger av värmen, det är då elementet tystnar. Det högra är varmare än det vänstra
Ja, fast ljudet tystnar innan du vrider på termostaten. Hör bara ljud i 2 sek. Det är kanske något fel i min dator.

Är det högra röret det som är kopplat till radiatorn längst ner mot golvet?
 
Cirkulationspumpen sitter i källaren eller där värmecentralen finns. Högt tryck på värmevattnet kan orsaka brus i ventilerna. Kan eventuellt också gå att ändra förinställningen på radiatorventilen om den är av justerbar modell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.