Hej! Jag har tänkt bygga en friggebod. Eftersom vi har en liten tomt är tanken att jag ska bygga den dikt an mot grannens tomt, som jag så klart ska få skriftligt godkännande på. På andra sidan gränsen har grannen en altan där han ska riva dagens plank och mura upp en mur.

För att inte behöva ha 0,5-1m mellanrum mellan mur och friggebod (platsbrist) skulle jag helst vilja att långsidan av friggeboden byggs direkt mot muren, eller att muren blir en av väggarna. Hur får jag till detta?

- Murar vi först upp och sedan bygger golvplatta dikt an mot muren?
- Kan jag skruva fast reglar till friggeboden direkt i muren?
- Hur gör jag med tätskikt mot muren så jag inte får in fukt?
- Sedan kommer ju taket. Sadeltak lär ju bli svårt då till då det i så fall hamnar flera decimeter in på grannens tomt? Pulpettak bättre? Går det lutning mot honom och avsluta med hängränna?
- Har inte hittat någon ritning på detta, någon som vet om det kan finnas?

Eller ska jag helt enkelt ge grannen ett annat förslag än mur som blir enklare för mig och ändå snyggt mot grannens altan?
 
Varför inte vända på steken? Dvs du bygger din bod först, med en eller flera murade väggar. Sedan bygger grannen resten av sin mur.
 
Jag hänger inte med på hur det se ut. Är det rätt att förstå det handlar om två plana tomter där grannen har en uteplats ända till tomtgräns. Nu är det aktuellt med en mur istf plank och du vill använda grannes mur som vägg i din friggebod. Då kan du inte ha något överhäng på taket mot grannen och inte heller kan ditt tak luta mot grannen. Ditt tak måste ha lutning in mot din egen tomt och din takavvattning måste ske inne på din egen tomt.
Du frågar om fuktskydd men var och hur kan det bli fråga om fukt?
 
Efter att ha funderat lite så gör jag det enklaste och bygger upp en friggebod en halvmeter från tomtgräns, utan mur. Så får grannen bygga upp sin mur efteråt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.