Hej,

Jag ska bygg ett uterum.
När vi lämnade in ritningarna så fanns inte fasad väster med. Vi fick detta påpekat för oss men vi ifrågasatte om det behövde vara med när vi skulle ha samma fasad som på öst sidan. Jag fick då be arkitekten att rita in öst sidan också vilket han gjorde men utan att illustrera glaspartierna.

Nu när jag begärde startbesked uppdagades detta att jag inte fick ha glaspartier till väst utan att jag måste söka nytt bygglov dvs lämna in alla handlingar och söka nytt från grunden.

Är detta rimligt? Kan jag göra något eller det är bara att acceptera och betala för ett nytt?

Borde jag inte i värsta fall bara söka om en ändring av fasad? Från fast (trä) till glas?

Tacksam för svar.

Mvh David
 
Att man givetvis måste ha fönster och glaspartier med på bygglovsritningen borde din arkitekt ha full koll på. Detta borde gå på arkitektens arvode.

Du måste kunna diskutera med handläggaren om det går att få ned kostnaden på något sätt, typ bara söka bygglov för ändring av fasaden, och bygga enl. båda loven samtidigt, eller något.
 
H hempularen skrev:
Att man givetvis måste ha fönster och glaspartier med på bygglovsritningen borde din arkitekt ha full koll på. Detta borde gå på arkitektens arvode.

Du måste kunna diskutera med handläggaren om det går att få ned kostnaden på något sätt, typ bara söka bygglov för ändring av fasaden, och bygga enl. båda loven samtidigt, eller något.

Tack för snabbt svar. Jag får prata med arkitekten och se vad han säger.

Tack än en gång!
 
M
Har du inte granskat handlingarna innan inlämning? Absolut så kan detta vara arkitektens fel, men tydlig kommunikation från eran sida är superviktig. Känns som en revidering på bygglovet borde räcka för att få igenom glaspartierna!
 
M Marcusskold skrev:
Har du inte granskat handlingarna innan inlämning? Absolut så kan detta vara arkitektens fel, men tydlig kommunikation från eran sida är superviktig. Känns som en revidering på bygglovet borde räcka för att få igenom glaspartierna!
Finns inte något som heter revidering av bygglov. Antingen så är ändringen så liten att det räcker med relationsritningar (gäller inte här), eller så måste man söka nytt bygglov.
 
M
A Autodidak1 skrev:
Finns inte något som heter revidering av bygglov. Antingen så är ändringen så liten att det räcker med relationsritningar (gäller inte här), eller så måste man söka nytt bygglov.
Konstigt, har reviderat ett flertal bygglov. Mestadels flerbostadshus i olika storlekar. Där har vi använt samma ärende och reviderat det existerande bygglovet.
 
M Marcusskold skrev:
Konstigt, har reviderat ett flertal bygglov. Mestadels flerbostadshus i olika storlekar. Där har vi använt samma ärende och reviderat det existerande bygglovet.
En fråga om semantik? Bygglovet är egentligen spikat i detalj, men mindre ändringar kan ju kallas revideringar och redovisas på relationsritningar. Flyttar man lite (hur långt är ett snöre?) på fönster, dörrar, väggar mm så behövs inte nytt bygglov, utan bara relationsritningar som visar ändringen. Men då har man inte ändrat på bygglovet i juridisk mening.

Och på flerbostadshus kan man göra fler ändringar utan att det ändra intrycket så mycket att det måste bli ett nytt beslut.

Men att ändra en hel fasad från sluten till glasad är bygglovspliktigt och inte en mindre ändring, då måste bygglovet göras om. Förhoppningsvis kan TS få nedsatt taxa på det nya bygglovet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.