Hej på er

Jag har en garageport med äldre öppningsautomatik som jag måste öppna från insidan med en vanlig kontakt för ringklockor (som kortsluter två ledningar så porten öppnas). Men jag vill förstås kunna öppna från utsidan men jag kan ju inte sätta dit en kontakt utan behöver ett kodlås. Men det blir förstås för osäkert om man kan öppna genom att bräcka bort låset och kortsluta ledningarna bakom. Finns det någon variant där låset är kopplat till ett relä på insidan av huset? Eller finns det någon annan variant? Är så trött på att springa genom hela huset för att kunna öppna porten!

Tacksam för tips!

Peter
 

Bästa svaret

Har du en mobiltelefon?
Det finns mobilappar som styr en dosa som kopplas in precis som en återfjädrande knapp.
Gogogate 2 använder jag. Sen finns det garanterat knappaneler som du efterfrågar.
 
Svårt att göra något åt detta. Om du leder ut de två kablarna genom väggen så finns ju alltid risken att någon kommer åt dessa trådar genom att bryta loss någon kodpanel.

En kodpanel av lite högre kvalité, rejält monterad mot väggytan kanske ger dig en tillräckligt hög säkerhet.

Sedan kan man tänka sig någon trådlös lösning med en mottagare monterad på insidan av väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.