Hej!

Ur lantmäteris handbok.
"Med ett rum avses ett utrymme som har en golvyta av minst sju kvadratmeter och har direkt dagsljus."

Tänkte försöka skapa en "Stockholms" tvåa på 29 kvm, svårt men inte omöjligt. Problemet är jag har ett fönster som ca 2m på bredden och ca 1.7m på höjden.

Om jag smäller upp lite väggar i lägenhetens inre del och sätter in "fönster". Kommer det räknas som direkt dagsljus?

Tack på förhand.
 
Var tvungen att googla. Det är alltså i förhållande till lägenhetsregistrets regler som du vill att det ska kunna räknas som två rum. (eftersom det är den handboken jag får träff på att citatet finns i).
Varför är det viktigt? Är inte huvudsaken hur ytorna i praktiken kan användas?

Det säkraste är nog att fråga Lantmäteriet hur de definierar "direkt solljus" eftersom det i slutändan är deras regeltillämpning som är viktig för dig.

Själv har jag alltid uppfattat det som att rummet ska ha fönster direkt till "utomhus", dvs. att ljuset inte ska komma indirekt via något annat utrymme. Men jag har inte sett någon direkt definition, bara antagit att det följer automatiskt av innebörden i orden direkt resp. indirekt.
 
R Räknenisse skrev:
Varför är det viktigt?
Varför det är viktigt är av den simpla anledningen att folk betalar med för 2 rum än 1 rum. Om jag ändå ska göra om kan jag se till att jag får lite extra den dagen jag säljer :)

R Räknenisse skrev:
Men jag har inte sett någon direkt definition, bara antagit att det följer automatiskt av innebörden i orden direkt resp. indirekt.
Har också letat efter definitionen utan någon lycka. Men jag tänker likadant som dig och det är tyvärr nästintill omöjligt.
 
U Ungochbortskämd skrev:
Varför det är viktigt är av den simpla anledningen att folk betalar med för 2 rum än 1 rum. Om jag ändå ska göra om kan jag se till att jag får lite extra den dagen jag säljer .
Det borde inte i praktiken påverka något hur det skrivs i ett register.
Den dagen du säljer är det vad någon intressent som mest kan tänkas betala för 29 kvm beroende av läge, standard, utformning och framför allt efterfrågan, även hur den marknadsförs.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Om de anser ljuset vara direkt, när det passerat ett fönster, så har jag inga problem med att tolka det som direkt solljus även om ljuset passerar genom flera fönster.
I min värld blir det inte indirekt förrän ljuset reflekteras mot någon yta.

Men det är bara min åsikt, jag har ingen aning om hur det ska tolkas.

/Jonas
 
BirgitS
Jag skulle säga att det är ointressant vad lantmäteriet anser utan det är vad mäklarna och presumtiva köpare anser som gäller.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Att någon köpare skulle bedöma det som, och betala för, en 2:a har jag svårt att tro.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
U Ungochbortskämd skrev:
Varför det är viktigt är av den simpla anledningen att folk betalar med för 2 rum än 1 rum. Om jag ändå ska göra om kan jag se till att jag får lite extra den dagen jag säljer :)
Men det de betalar för är väl den upplevda användbarheten för aktuell planlösning, oavsett om det enligt lägenhetsregistrets definitioner är ett eller två rum? Hur användaren upplever trivseln i utrymmena, oberoende av om det tekniskt sett är direkt eller indirekt solljus i dem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.