Hej,

Har lyxen att ha en stuga vid vattnet och gillar verkligen ljuset av vågorna men stugan är så välisolerad att det är knäpptyst inomhus.


Någon som har något förslag på någon Mick+högtalare som kan föra in ljudet i stugan?

//Johan
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Öppna ett fönster.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
leffe-e och 10 till
  • Laddar…
j.erkers
Öppna fönstret... (2:a på den)
Ta bort en tätningslist...
Streama havsljud...
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Öppna ett fönster.
På sommaren alltid men på vintern burr.....
 
Ett extra ventilationshål skadar nog inte. Bara in med ett och sen öppna fullt så kommer fågelkvittret väcka dig på morgnarna samtidigt som myggen håller sig på andra sidan filtret.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Problemet med att sätta en mik utomhus är dels att den inte kommer att tåla väder och vind, dels att du kommer att få en hemskans massa ””PFFFFFFFF”-ljud så fort det blåser. Man kan avhjälpa det till en del genom att sätta vindskydd på den, men fåglar och ohyra brukar vara väldigt intresserade av det material som brukar användas. Särskilt om miken är fast monterad på en plats där inga människor verkar röra sig.
Att trä en plastpåse eller gummiartikel för män över mikrofonen kommer att förvränga ljudet på olika sätt, så det är inte heller så bra.
Därav mitt råd från början. Öppna ett fönster, ta upp mer ventilation, gå ut på promenad eller försämra isoleringen.
Allt handlar i vanlig ordning om prioriteringar och kompromisser.
 
  • Gilla
  • Haha
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
En kamera med mic. Jag får in vågskvalp från kameran vid stugan när jag jobbar :)
Och då ingår bild :D
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
D dannan skrev:
En kamera med mic. Jag får in vågskvalp från kameran vid stugan när jag jobbar :)
Och då ingår bild :D
låter ju härligt. Vad har du för kamera?
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Ubiquiti G3. Två st kopplade till deras mjukvara på en dator lokalt. Videoservern kommer man sen åt via webben eller en app.
 
  • Gilla
leffe-e och 3 till
  • Laddar…
D dannan skrev:
En kamera med mic. Jag får in vågskvalp från kameran vid stugan när jag jobbar :)
Och då ingår bild :D
vilken tortyr:)
 
K
Ovanlig men kul fråga! Jag jobbar med ljud. Köp 2 st billiga dynamiska micar så får du stereo. Med vindskydd. Sen en stereo micpreamp som du kan koppla in i aux ingången på din stereo. Micarna kommer att hålla 3-4 år kanske. Sen får du byta. Därav billiga dynamsika micar. Du behöver inga kvalitets micar för vågor. Vid storm så blir det mest vind iaf. Kan bli väldigt coolt vid åska. Jag har en 7.1 mic för filmljud. Den riggar jag ofta ute vid åska etc. Och spelar in för kommande behov. Men typ samma grej.
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Spela upp denna, 11 timmar lär väl räcka !


en till

Nackdelen, lär skaffa reklamfritt YT abonnemang för att köra dessa ostört.
 
  • Gilla
  • Haha
MariaiÖstergötland och 1 till
  • Laddar…
Leta på nätet efter gratis ljudeffekter. Ladda hem och sätt på repeat.
 
Finns på Spotify
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.