Hej!
Kan det stämma att man måste ha en byggherre vid renovering av ett badrum?
Om det är så vart finner jag den informationen?
 
Byggherre är den som för egen räkning utför eller låter utföra projekterings-, byggnads-, rivnings- eller markarbeten. Så finns det ingen byggherre så blir det ingen renovering.
 
Byggherren är den som har ansvar för att bygget följer alla lagkrav och det är antagligen du själv om det är du som gör jobbet eller tar in andra för att göra det. Så oavsett om du gör jobbet själv eller anlitar någon kommer du automatiskt att vara byggherren för annars har du aldrig påbörjat renoveringen
https://www.mittbygge.se/bygga-och-renovera/vanliga-begrepp/byggherre.html
 
Ser vad ni skriver, nu är det så att hantverkaren har stora fel och brister på sitt arbete och skyller då detta på mig(byggherre) för att jag ej under de 2 dagar dom varit här påpekat felen...
ska en människa som mig, helt okunnig bli straffad på detta sätt bara för att jag inte kan alla byggregler? Tänkte att Man skulle kunna lita på hantverkare?
 
Här beror det ju lite på vad det är för typ av arbete. Om du ex. anlitar en hantverkare för att sätta upp en 120mm hög stålbalk över en dörröppning. Så ligger ansvaret för valet av balk på dig. Hantverkaren kan anta att du har anlitat en konstruktör som dimensionerat. Anlitar du hantverkaren för att förstärka inför upptagning av hål för fönstret så bör hantverkaren själv anlita en konstruktör. Som exempel.

Sedan hoppas man ju att hantverkaren i det första fallet ifrågasätter hur dimensioneringen gått till.
 
BirgitS
Föreslår att du läser om Konsumenttjänstlagen och skickar den till hantverkarna eftersom den lär visa att det är hantverkarna som ska vara proffs och veta hur ett badrum ska renoveras och inte du som byggherre/beställare. Hantverkarna ska arbeta enligt de branschregler som finns.
 
Missade att det gällde ett badrum. I huvudsak alla moment i ett badrumsbyggare är sådant som hantverkarna skall veta, och är ansvariga för.

Vad är det för typ av fel? Och se för guds skull till att inte betala något innan det blivit fixat.
 
Jodå nog har jag allt koll på konsumenttjänstlagen. Men nu då vi ska till tingsrätten i detta ärende så skyller nu hantverkaren på mig på grund av att han tycker att jag är byggherre Enligt honom.
Men frågan jag vill ha svar på, måste man ha en byggherre då man anlitar en hantverkare för ett jobb för 40k?
 
Läs svar #2 igen, där har du svaret.
 
Det är ju olika saker. Du är byggherre men du behöver (generellt sett) inte kunna detaljerna i hur badrumsrenoveringen ska utföras - du har handlat upp en tjänst och yrkesmannen du har anlitat är ansvarig för att utföra den tjänsten på ett fackmannamässigt sätt.
 
BirgitS
N Norrudden skrev:
Jodå nog har jag allt koll på konsumenttjänstlagen. Men nu då vi ska till tingsrätten i detta ärende så skyller nu hantverkaren på mig på grund av att han tycker att jag är byggherre Enligt honom.
Men frågan jag vill ha svar på, måste man ha en byggherre då man anlitar en hantverkare för ett jobb för 40k?
En byggherre är en beställare och inte en kontrollör. Du är alltså byggherre men en sån ska inte kontrollera om en hantverkare gör rätt. Företaget ska arbeta enligt de branschregler som finns och kontrollera att deras arbete uppfyller det.
Vad är det för fel?
 
Kan inte delge all info. Men jag säger väl så här, nivån mellan hallen in i badrummet är 4cm och golvens nivåer innan flytspackling var exakt samma höjd.. vilket då bryter mot tillgängligheten som max får vara 2cm.
Sedan är väggmattan ej rätt monterad, går ej lista i taket då väggmattan har så runda hörn. Osv osv.. detta är bara en liten del i denna tvist.
 
BirgitS
Har för mig att det finns ett undantag för badrumströsklar just för att det är viktigare med fall på golvet och att nivån på tätskiktet vid tröskeln ska vara minst 2 cm högre än golvbrunnen. Det är normalt att badrumsgolv blir högre efter en renovering pga det.

För att underlätta passage med rullstol och undvika att man snubblar bör dörröppningar inte ha nivåskillnader. Men trösklar kan behövas av fukt- eller klimatskäl. I så fall bör de vara så låga som möjligt och vara fasade.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...e/boverkets-byggregler/tillganglighet/dorrar/

Har du kopplat in en jurist?
 
Ja det har jag läst. Advokat är inkopplad sedan länge.
vi hade försänkt golvbrunnen med hjälp av en ursparning i golvspånskivan ca 20mm för att det ej skulle bli så tjockt med flytspackel.
Så purusplattan ligger 20mm lägre än det övriga golvet.
vilket då hantverkaren har stoppat ner 2 förhöjningsringar vilket medfört att högsta punkt då blev avloppet. Så han kompenserade detta med 650-700kg flytspackel på 11kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.