Var uppe på vinden i dag för att kontrollera en liten mögelskada med svartmögel som besiktningsmannen påtalat när vi köpte huset i somras. Det han inte hade skrivit i rapporten var att halva vinden hade påväxt av "vitt ludd" som jag antar är mögel. När jag känner med handen över råsponten känns den fuktig där påväxten sitter.

Huset har varit oljeeldat fram tills för 5 år sedan då man bytte till fjärrvärme och även tilläggsisolerade vinden. Vinden består av två "sektioner" där den ena är ett tillbygge som uppfördes 1987. På denna del finns endas en liten påväxt av svartmögel.

Hur får man bort möglet? Hjälper det med att sätta in en braskamin för att öka några grader på vinden via murstocken för att slippa ytterligare påväxt?

Vad rekommenderar ni för åtgärder?


 
  • DSC02397-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ditt problem är troligen att fuktig innomhus luft kommer upp på vinden där den kondenserar på innertaket..

Så se till att du har god ventelation innomhus. Samt att den fungerar som den ska.

Gissar att du har/hade självdrag. om det är så Måste du installera fläktar nu i badrum,tvättstuga osv..

Det finns medel som dödar mögglet, tyvvär så kommer jag inte på vad det heter.. sitter på tungan.. Dock så hjälper inte det problemet. utan det tar bara hand om det verkliga problemet först. = Innomhusventelationen
 
Boracol kanske... kan dock ta dö på mer, inga goe grejjer direkt
 
Det är precis så som Per-Erik skriver. Fuktig luft kommer upp från bostaden.

1. Ventilationen av bostaden har försämrats då den varma skorstensstocken inte hjälper självdragsventilationen. Se till att öka ventilationen i bostadsutrymmet.

2. På vinden ska du ha väl tilltagna ventiler i gavlarna. Sätt in större och fler. Ofta är dessa underdimensionerade.

3. Har du källare bör du även se till att ha ett element som ersätter oljepannans värmebidrag där. Annars blir det lätt problem där också.

4. Köp en billig hygrometer på Clas Ohlson så kan du ha koll på fukten på vinden och i källaren.
 
  • Gilla
g2p3ihr
  • Laddar…
Hej

Har precis besiktiat ett hus vi köp och där var det också spår av vitmögel på yttertaket.
Enligt besikningsmannen så läcker det upp varm funktig luft genom stegen til vinden.
Så retet jag fick var att isolera luckan upp till vinden samt tvätta med 5% klor lösning i taket med en toborste.

Hoppas detta skall lösa problemen

Emil
 
Valbobygge skrev:
Det är precis så som Per-Erik skriver. Fuktig luft kommer upp från bostaden.


2. På vinden ska du ha väl tilltagna ventiler i gavlarna. Sätt in större och fler. Ofta är dessa underdimensionerade.

4. Köp en billig hygrometer på Clas Ohlson så kan du ha koll på fukten på vinden och i källaren.
Hej

1. Vad är väl tilltagna ventiler. DIameter=? om man har 170kvm boyta med 80 KVM råvind?

2. Vilket värde skall hygrometern visa för att man skall kunna sova lite bättre på nätterna?

/Stefan
/S
 
problemet med fukten är att den kondenserar.. dvs när varmt & fuktig luft möter kallt.

Så teoretiskt borde det gå att lägga plast under den befintliga isoleringen. Dock sånna fall på hela vinden annars smiter nog luften runt.

Alternativet är att riva innertaket & sätta plast mot vinden.. så har jag gjort som sedan går ner 10 cm på väggarna där den sitter ihop med tätguckan som jag hade när jag gjorde om mitt badrum.. :)

Men först o främst.. är du säker på att du har problem? och inte så att du sitter o tittar på ett gammalt problem?

Kan ju vara så att förra ägaren upptäkte problemet och då satte dit en fläkt..

Pax är ett bra märke på en fläkt och borde lösa ditt problem. Dock så ska röret vara isolerat på vinden & ovantak (utomhus) för att du inte ska få kondens på taket..

den där Pax fläkten.. står det vilket model det är.. Har man självdrag så ska man inte ha någon kallras skydd inbyggd i fläkten..! tänkte att han köpte kanske fel fläkt?
 
Om självdraget är dåligt kanske en sådan här med kontinuerlig drift kan vara en vettig investering! (om du inte redan har en sådan förstås  :))

http://www.pax.se/pdf/9-089549.pdf

Kör med en sådan själv, funkar fint!

/Klas
 
Under 60% på hygrometern är bra, det klarar inte ”mögel” och vad som anses ett bra inomhusklimat, upp till 70% finns en liten risk och sen ökar det på.
Med milda vintrar så förblir uteluften som förväntas vädra ut fukten på vinden lätt över 70% och vindsutrymmet torkar aldrig ut så möglet får fäste. Kan funka med fläkt / ventilation om uteluften är under 60-70% annars måste fukten bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.