pacharan pacharan skrev:
Har själv stått inför samma val som er och det slutade med att jag valde att höja, det medförde att jag får lite bättre utsikt.
Har gjort det mesta själv och använde kil istället för snigeldynamit, fördelen med kil är att man inte behöver borra lika mycket och att det går att borra med klenare borr och inte så djupt, man kan tillverka kuber av berget som man sen kan använda för att bygga murar, trappor och liknandel konstruktioner på tomten. Det går snabbare än snigeldynamit och kallt väder påverkar inte. Skall även nämnas att det går att "spränga" berget med krut istället för dynamit, har för mig att det heter Simplex.
Ja att höja är att föredra men kräver en markentreprenör och grundläggning som samverkar bättre än om du spränger och sänker!
Nackdelar med att höja är sättningar men i ditt fall med berg i dagen så blir det vilken grundläggning du väljer? Som bestämmer ...
Jag hade valt varmgrund med huset grundlagt mot berget direkt och sedan höjt tomten efter att slätat ut husets inre!
 
Mahognymarkus Mahognymarkus skrev:
Det kan ju bli ganska omfattande om man ska få in vatten och avlopp på frostfritt djup.
En följdfråga..

kommunen har dragit in VA men sen ska man ju dra VVS till huset (om jag fattat rätt). Läste att man inte alltid behöver komma ner på frostfritt djup för själva VVS-rören utan kan använda ex styrofoam isoleringsskivor istället.
Har jag uppfattat rätt då?
 
Ja, man kan lägga cellplast ovanför rören och slangarna för att minska frysrisken. Marken värmer lite underifrån så man vill bara ha isolering på ovansidan.

Beroende på var i Sverige du bygger så skiljer sig frostfritt djup en hel del
 
Ja okej, vi bor utanför Göteborg. Hoppas att vi klarar oss från sprängning den biten då tack för ditt svar
 
Lottagott Lottagott skrev:
Ja okej, vi bor utanför Göteborg. Hoppas att vi klarar oss från sprängning den biten då tack för ditt svar
Hängslen och livrem...
Att isolera ovanför avlopp är smart för att slippa för mycket markarbeten ...
Lösningen blir känsligare mot fel...
Dvs lägg ner mätpunkter så att du kan mäta hur det fungerar så att du kan kontrollera hur det fungerar!

Dvs fel för lågt fall...så mindre installationsdjup ska inte användas för att minska fall utan isoleringen gör att du kan bygga ett avlopp med åtkomligare rensbrunn etc...
Alla konstruktioner har en massa tänkte inte på det problem
 
Lottagott Lottagott skrev:
Ja det kan det ju vara då kanske:) Våran tomt sluttar lite lätt och där tänker jag att det blir perfa att använda dom massorna.
Behöver inte spränga altid går att spräcka med krut och då behövs ingen besiktning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.