Vi ska sätta in en altandörr istället för fönster och då är frågan hur vi gör med vårt vattenburna element. Jag vill inte vända på elementet, det tar för mycket plats. Kanske en stående panel bredvid, lite fult kan jag tycka, men bästa lösningen just nu. Jag är inte så bevandrad inom VVS... Har ni andra förslag? Jag vill ju fortsätta använda det vattenburna systemet. Ha en fin dag:D Inredningsbild som visar ett horisontellt vattenburet element under ett fönster med markering för framtida altandörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Niklas Wulff
  • Laddar…
P per123 skrev:
Vi ska sätta in en altandörr istället för fönster och då är frågan hur vi gör med vårt vattenburna element. Jag vill inte vända på elementet, det tar för mycket plats. Kanske en stående panel bredvid, lite fult kan jag tycka, men bästa lösningen just nu. Jag är inte så bevandrad inom VVS... Har ni andra förslag? Jag vill ju fortsätta använda det vattenburna systemet. Ha en fin dag:D[bild]
Vad är det för altandörr du ska sätta in? En ny eller begagnad?

Går det att ta en bild så att man ser mer av väggen där fönstret sitter?

Är de någon källare eller motsvarande undertill, eller är det vad är det för grundkonstruktion?
 
Just det! Information om förutsättningar är ju bra också! Det finns en källare som bara används som ”oorganiskt” förråd. Stommen i väggen är rejäla plankor (2x4 tum tror jag man säger) från 1912. Huset är beklätt med mexitegel på 70-talet så det finns inga direkta estetiska hänsynstaganden... vi planerar att sätta in en bättre begagnad altandörr.
 
Måste du över huvud taget ha kvar radiatorn?
 
P per123 skrev:
Just det! Information om förutsättningar är ju bra också! Det finns en källare som bara används som ”oorganiskt” förråd. Stommen i väggen är rejäla plankor (2x4 tum tror jag man säger) från 1912. Huset är beklätt med mexitegel på 70-talet så det finns inga direkta estetiska hänsynstaganden... vi planerar att sätta in en bättre begagnad altandörr.
Okej, är rören till radiatorn synliga i källaren?

Utifrån fönstrets bredd gissar jag på en dubbeldörr då? Tänker ni helglasad eller halvglasad?
 
F Fluxor skrev:
Måste du över huvud taget ha kvar radiatorn?
Nja, jag tror väl att man måste ha nån värmekälla kvar i den delen av rummet för att motverka för mycket kalldrag?
 
oskar.valta oskar.valta skrev:
Okej, är rören till radiatorn synliga i källaren?

Utifrån fönstrets bredd gissar jag på en dubbeldörr då? Tänker ni helglasad eller halvglasad?
Fönstret idag är 120cm brett men tanken är att sätta in en 100cm enkel helglasad dörr.
 
Med golvvärme slipper du radiatorn, men det blir ett avsevärt ingrepp. Annars en aerotemper likt de som sitter i butiker
 
P per123 skrev:
Fönstret idag är 120cm brett men tanken är att sätta in en 100cm enkel helglasad dörr.
Är det enda värmekällan i rummet så är det lämpligt att den bibehålls.

Jag har inte hela bilden, men min spontana tanke var att flytta radiatorn och sätta den till vänster i bild, där skåpet är nu. Ser dock inte hur mycket utrymme det finns utifrån den bild du har.

Är värmerören synliga i källaren är det inga konstigheter att gå upp på annat ställe i golvet, men även om de ligger i bjälklaget bör det gå att ordna relativt smidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.