Nu kommer en rookie fråga igen. Jag har flyttat till en BR i ett 50-60-tals flerfamiljshus. Nu har det kommit till att sätta upp gardiner.
Ovanför alla fönster sitter sen länge en träregel som jag antar att det är tänkt att skruva fast gardinfästena i. Dock vill jag ha gardinerna på skena i taket. Alla fönster har sol från morgon till sen eftermiddag och jag vill gärna kunna mörklägga helt.
Eftersom jag kan ungefär noll om sådan här så tog jag och frågade en vän om han kunde hjälpa mig att borra upp dessa skenor i taket. Han är rädd att om han borrar i taket ska storka bitar lossna. Tanken hade inte slagit mig alls förens han nämnde det.
Jag hade för en tid sen en elektriker för att dra ny el. Han nämnde något om blå? betong i en innervägg.
När vi tidigare tog bort lister som var limmade följde stora bitar med från väggen. Denna vägg var ut mot fasaden.

Så. Satt och diskuterade detta på jobbet med mina också så okunniga kollegor, skämt o sido, när någon föreslog sättlim. Alltså att limma takfästerna till skenorna med sättlim som ska ta flera hundra kilo.

Nu frågar jag er. Ni är så kunniga här inne.

Vad säger ni? Borra? Sättlim? Mura igen alla fönster?
 
Fairlane
Mura igen alla fönster känns som den enklaste lösningen. ;)

Mer seriöst hade jag nog borrat, men börjat försiktigt utan slag. Skulle det ändå smula och bitar ramla loss så går det att laga.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Mura igen alla fönster känns som den enklaste lösningen. ;)

Mer seriöst hade jag nog borrat, men börjat försiktigt utan slag. Skulle det ändå smula och bitar ramla loss så går det att laga.
Haha mura började kännas som ett bra alternativ :crysmile:

Allt som innehåller trasigt laga m.m skrämmer min tummen ännu mer in i ars*et :crysmile:
Om det skulle smula och falla isär, är det någon jätte process att återställa det? :seenoevil:
 
  • Gilla
johnengdahl
  • Laddar…
Fairlane
Nej det är inget svår alls. Man köper lagningskit på bygghandeln, ett pulver, som man blandar ut med vatten till en smet som sen trycks på plats med en liten spackelspade.

Kanske finns det bättre metoder idag, jag gjorde det i en lägenhet för 20 år sen.

Om du borrar lugnt utan slag så är risken rätt liten. Går det inte att borra tillräckligt djupt utan slag så borra så långt det går innan du slår på slagfunktion.
 
Du kan ju sätta skenorna så högt upp som möjligt på väggen istället för o slippa borra i taket. Så har jag gjort hemma hos mig, det blir nästan samma som o sätta skenorna i taket.
 
Det kommer inte lossna stora bitar om du borrar med en bra maskin och borr. Det är så små dimensioner också. Självklart måste du ha slag, annars kommer du ingenstans.
 
Fairlane
Nja, det beror väldigt på hur hårt det är. Jag har borrat i material som är trivialt att borra utan slag för slag hade resulterat i större hål eller att det hade rasat ut stora delar.
Är jag osäker då börjar jag utan slag. Är det mjukt så fungerar det och tar bara aningen längre tid per hål, tid som man sparar in många gånger om ifall man slipper laga något. Är det så hårt så det inte går så slår jag på slagfunktionen. Jag tappar inte många sekunder på detta sätt.
 
Richard Malmö Richard Norrköping skrev:
Du kan ju sätta skenorna så högt upp som möjligt på väggen istället för o slippa borra i taket. Så har jag gjort hemma hos mig, det blir nästan samma som o sätta skenorna i taket.
Jag gjorde så i min förra bostad och det vart superbra. Här valde jag taket för att väggarna verkar vara mer porösa. Mäklaren sa att det troligtvis var därför det satt en regel ovanför varje fönster. :seenoevil:
 
Tack för era svar. :D jag får testa mig fram. Kanske börja i ett rum och rasar taket där så har jag ju ett rum kvar att bo i :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.