Eftersom jag är ivrig och inte orkar vänta till måndag med att fråga vår kontaktperson på Hjältevadshus, undrar jag nu om någon med erfarenhet av att bygga hus från sagda husleverantör har lust att berätta om man har möjlighet att flytta den inritade kaminen (alltså, innan huset byggs)? Antar att kaminen installeras när huset står på plats, och det borde således inte vara några problem att flytta den nån halvmeter på ritningen? tacksam för svar!
 
A
P PeachS skrev:
Eftersom jag är ivrig och inte orkar vänta till måndag med att fråga vår kontaktperson på Hjältevadshus, undrar jag nu om någon med erfarenhet av att bygga hus från sagda husleverantör har lust att berätta om man har möjlighet att flytta den inritade kaminen (alltså, innan huset byggs)? Antar att kaminen installeras när huset står på plats, och det borde således inte vara några problem att flytta den nån halvmeter på ritningen? tacksam för svar!
Detta har inget med leverantör av hus att göra, det har att göra med var i plattan tilluften kommer upp till kaninen , samt om skorstenen krockar med takstolar bjälklag och eller brännbart material samt närhet till tilluften till eventuellt ftx aggregat på tak. Oftast är det ganska statiskt, du får heller inte såga av bärande delar Enligt lag utan att söka nytt bygglov. Om huset ej är byggt kommer du att debiteras nya ritningar också samt detta måste ändras i kontrollplan och drift och underhållsinstruktion. Men kamin skall stå där man vill ha den å andra sidan. Ingen möbel man flyttar på i en hast.
 
  • Gilla
PeachS
  • Laddar…
Tack snälla för ett jättebra svar. Jag förstår precis hur du resonerar, och det låter helt rimligt. Bra att veta för en nybörjare som inte är insatt i hur det fungerar. Nu är jag lite klokare. Tack igen!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.