Hej!
Har blivit med hus och har ett uttag i källaren som jag aldrig sett förut. Känner någon igen vad det är för ett uttag och vad syftet är med det? Känns industriellt.
Det ligger ström på det men jag kan inte få fram spänningen, mycket konstigt. Jag använder en multimeter som jag förvisso inte är någon expert på men ett vanligt 220 volt uttag vet jag hur man mäter - här går jag bet.
Uttaget har ett lock som skruvas på.

Mvh Patrik
 
  • Gammalt industriellt vägguttag med lock i en källare, med synliga skruvhål och sladdanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för kabel som går ut undertill?
Ser dessutom ut som att den är skadad.
Kan du se vart den går?
Hur mäter du, och vad får du för spänningar?
Återkom med mer info så kan du säkert få hjälp
 
Någon form av gammalt trefasuttag?
 
Trefasuttag m/ä. Tre faser och jord gissningsvis. Vad får du när du mäter?
Det finns en del gamla udda saker kvar därute.
 
Jag tycker att det ser ut som teletrådar på undersidan.
 
E elmont skrev:
Jag tycker att det ser ut som teletrådar på undersidan.
Min tanke också
Ser ut som gammal flat telekabel
Uttaget har jag aldrig sett innan
Ser fram emot mer info
 
Tråden neråt är nån kedja som håller locket, sen färg på alltihopa?
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Gamla interntelefoner kan ha lite roliga former på uttagen och stickkontakterna. Kan vara något gammalt sådant?
 
Hmm. PN, R, S, T på de olika stiften och inte PN på det jag hade gissat.
UBI55/5 och ELO, det var ju inte direkt lättgooglat. :)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Vad är det för kabel som går ut undertill?
Ser dessutom ut som att den är skadad.
Kan du se vart den går?
Hur mäter du, och vad får du för spänningar?
Återkom med mer info så kan du säkert få hjälp
Tack för alla svar!
Jag borde varit tydligare från början, det är en tråd/kedja som locket hänger i som blivit övermålad.
Jag får inte fram någon spänning när jag mäter med multimetern, när jag kopplar testkablarna så för en tiondels sekund blinkar displayen till med fyra siffror, något på 1000+, sedan sjunker det blixtsnabbt till 0. Använder billig Clas Ohlson multimeter, tror jag gjorde så här: svart testkabel i COM, röd i V ohm, vred på v~600 och mäter sedan mellan stiften.
Uttaget sitter precis innanför källarytterdörren och innerdörren till garaget, som om syftet en gång i tiden varit att enkelt kunna stoppa in en kabel utifrån eller från garaget.
Skall tillägga att huset byggdes om rejält 1960 med vad jag tycker ser ut som "industriella" installationer, både el, pumpar, relän etc.. Snubben hade tydligen företag i pumpbranschen och måste tyckt det var kul att installera, framförallt för den tiden, coola grejer i huset. Det finns fortfarande relän som knäpper till lite var stans vid några olika elcentraler för trädgårdsbevattning, utebelysning, fiskdammspump (modell gigantisk), olika ljuskällor + värmekällor + bevattning i ett växthus etc., allt helt automatiserat då han tydligen befann sig i USA under längre perioder. Måste varit top-of-the line 1960 allt ihop. Allt sitter kvar men är för länge sedan bortkopplat förutom ytterbelysningen som fortfarande har både ljussensor och tidrelä som funkar. Nästa ägare var även han egen företagare men i elektronikbranchen, och monterade det han producerade i garaget.
 
Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Då tror jag med stor säkerhet att det är (var) ett trefasuttag utan nolla. Det är av en mycket udda konstruktion som måste ha varit rätt ovanligt även på den tiden. Föregångaren till dagens CEE uttag Semko17 har varit den helt dominerande typen av trefasuttag sedan i alla fall tidigt 1920 tal
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
E elmont skrev:
Då tror jag med stor säkerhet att det är (var) ett trefasuttag utan nolla. Det är av en mycket udda konstruktion som måste ha varit rätt ovanligt även på den tiden. Föregångaren till dagens CEE uttag Semko17 har varit den helt dominerande typen av trefasuttag sedan i alla fall tidigt 1920 tal
Ok, det låter rimligt, intressant, tack! Har du någon gissning vad det kan ha använts till om det var udda redan då?
 
Jag tror att det har varit ett "vanligt" 380V uttag där man kunnat ansluta div maskiner som tex en vedkap. Det är bara att det är av en modell som aldrig "blev populär".
 
E elmont skrev:
Jag tror att det har varit ett "vanligt" 380V uttag där man kunnat ansluta div maskiner som tex en vedkap. Det är bara att det är av en modell som aldrig "blev populär".
Låter rimligt, tack!
 
Här har ni en passande andra ände:

Äldre pelarborrs änddel med synliga metallkomponenter och rostiga ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sitter på en väns pelarborr modell äldre.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.