Hejsan minst en vägg har kraschat under detta träd.

Trädet skall väck hur går jag lämpligen vidare med att återställa väggen?

Fönstret kommer ryka så länge. Fokus är nu vägg och tak.
 
  • Träd som fallit på en röd stuga, skadat tak och vägg syns, omgivet av skogsmark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Omkullfallen björk över ett skadat plåttak med synliga grenar och lövverk samt byggavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du inte är erfaren trädfällare så ta in någon som kan få ner trädet. Har nyss råkat ut för samma sak och trots att de som tog ner våra träd är riktigt duktiga och hade både lift och midjelastare så fick de kämpa en hel del.

När väl trädet är nere skulle jag ta upp väggen, antingen inifrån eller utifrån, och titta hur pass mycket av stommen som är skadat. Sen gå vidare med en åtgärdsplan.
Med lite tur är det bara hammarbandet och några väggreglar som har gett sig och behöver bytas. I så fall skulle jag ha försökt lyft upp takreglarna med hjälp av stöttor inne och när de är i rätt läge och uppstöttade så är det bara att byta de skadade delarna i väggen.
Är även takreglarna skadade kan det vara enklare att ta bort dem först, laga väggen och på med nya takreglar. Se bara till att ha något som hindrar väggarna från att vika sig inåt/utåt när du tar bort takreglarna
 
  • Gilla
Alternativamateriel
  • Laddar…
Om du har försäkring så ring ditt bolag.

//AA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.