Jag får nog dra en ny kabel från centralen i byggnad B till byggnad C där jag bara har ett vägguttag.
Provat med förlängningskabel på 25 m och det funkar
 
Vad är det för sorts kabel nu, den det inte fungerar med?
Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Vad är det för sorts kabel nu, den det inte fungerar med?
Protte
Det är en fyrledare jordkabel som går från en central i hus B till en annan central i hus C. Vet inte varför jag inte för över Nollan. Elektriker har varit och kolla. Kliar sig i huvudet att fattar inte varför det inte går. Kopplat bort jordfelsbrytare för koll. Hjälper inte.
 
Elkablar är inte gjorda för att föra över nätverkssignaler. Över korta avstånd så brukar det gå men det finns en begränsning och den har du tydligen överskridit.

Ethernet har en Max längd på 100 meter och du försöker med 75 meter över icke impedansanpassad elkabel.

Varför det fungerade med skarvsladden, kan vara så att kapacitansen mellan ledarna är mindre. Kanske att jorden/myllan dämpar.

Sluta stånga huvudet i väggen, sök upp en dörr.
Enklare att lägga ner en nätverkskabel, eller sätt en radiolänk.
Protte
 
  • Gilla
Strontus
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Elkablar är inte gjorda för att föra över nätverkssignaler. Över korta avstånd så brukar det gå men det finns en begränsning och den har du tydligen överskridit.

Ethernet har en Max längd på 100 meter och du försöker med 75 meter över icke impedansanpassad elkabel.

Varför det fungerade med skarvsladden, kan vara så att kapacitansen mellan ledarna är mindre. Kanske att jorden/myllan dämpar.

Sluta stånga huvudet i väggen, sök upp en dörr.
Enklare att lägga ner en nätverkskabel, eller sätt en radiolänk.
Protte
Bascom POWER har en maximal räckvidd på 500 meter. Förbindelsen begränsas inte av väggar och/eller tak, och signalen störs inte heller av andra trådlösa apparater.
 
Jag har ca 70m mellan verkstan och huset och har använt mig av Devolos Homeplug system mellan byggnaderna i många år, fungerar bra. Kan inte komma ihåg att det har ställt till med problem en enda gång. Har 100/10 fiber in i huset och har 60/10 med bredbandstest på Devolo-enhetens wifi i verkstan. Räckvidden är nog inte problemet.
 
tommib
Nej, problemet är den helt okontrollerade och slumpmäsdiga miljön.

Felsökning är typ hopplöst.

Välj hellre en bättre teknik.
 
S SPR skrev:
Bascom POWER har en maximal räckvidd på 500 meter. Förbindelsen begränsas inte av väggar och/eller tak, och signalen störs inte heller av andra trådlösa apparater.
Maximal räckvidd 500 meter.
Står det någonstans att de kan garantera 75 meter via vilken kabel som helst.
Protte
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
S SPR skrev:
Bascom POWER har en maximal räckvidd på 500 meter. Förbindelsen begränsas inte av väggar och/eller tak, och signalen störs inte heller av andra trådlösa apparater.
Jag skulle råda dig att kontakta säljaren så de kan hjälpa dig. Min åsikt gällande HomePlug är att det kan fungera men inte är en teknik man kan lita på i mer komplexa miljöer.
 
  • Gilla
Mats och 2 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Elkablar är inte gjorda för att föra över nätverkssignaler. Över korta avstånd så brukar det gå men det finns en begränsning och den har du tydligen överskridit.

Ethernet har en Max längd på 100 meter och du försöker med 75 meter över icke impedansanpassad elkabel.

Varför det fungerade med skarvsladden, kan vara så att kapacitansen mellan ledarna är mindre. Kanske att jorden/myllan dämpar.

Sluta stånga huvudet i väggen, sök upp en dörr.
Enklare att lägga ner en nätverkskabel, eller sätt en radiolänk.
Protte
Fast PLC, typ homeplug, kommunicerar väl inte med ethernet över elnätet?

Men jag håller helt med om att man ska dra riktig kabel istället.
 
tommib
Nej, jag tror att prottes poäng var att ethernet går över betydligt bättre kabel men ändå är begränsat till 100 m.

Nu är det mycket som kan skilja i fråga om drivkretsar, hastighet, felkorrigering mm men poängen är sund ändå.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Fast PLC, typ homeplug, kommunicerar väl inte med ethernet över elnätet?
Signaleringen som går över elnätet är anpassad mot "kanalen". Så själva datat som skickas är ethernet paket men hur det ser ut i kabeln är helt annorlunda mot hur det ser ut i en cat5+ kabel.
 
M merbanan skrev:
Signaleringen som går över elnätet är anpassad mot "kanalen". Så själva datat som skickas är ethernet paket men hur det ser ut i kabeln är helt annorlunda mot hur det ser ut i en cat5+ kabel.
Ja, det var det jag syftade på och jag tolkade nog Prototypens inlägg som @tommib skrev ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.