65 381 läst · 110 svar
65k läst
110 svar
A-traktor av frugans gamla bil?
Dispens eller inte så är den godkänd, trots vad som står i regleverket. Vad ska man kalla det då, dispens, undantag, avsteg eller "ja vi godkänner lösningen trots att det är oklart vad reglerna säger"?
Fältet används ju bla för att beskriva hur ändringarna är gjorda för att uppfylla tillkommande krav för traktor A.
Om man antar att varje rad är en egen punkt kan man tyda den sista raden som att man uppfyller kravet på konstruktiv maxhastighet genom att programmera om styrdonet.
Men raden där det står dispens (rätt eller fel) tycker jag är ganska enkelt att tolka som att man helt enkelt släpper kravet på 10km/h pga momentomvandlare.
Har sett likanande formuleringar på många andra traktorer också.
Men, som jag har skrivit förut är det med största sannolikhet upp till besiktingsmannen (eller kvinnan) att bedöma och oavsett vad som står i reglementet är det en tolkning som görs av en människa vilket kan slå fel om man har otur.
Utdrag ur reglementet:
Konstruktiv hastighet 33 §
A-traktor skall vara så ombyggd att dess högsta konstruktiva hastighet uppgår till högst 30 km/h på horisontell väg. Ombyggnaden skall vara så konstruerad och utförd att det endast med stor svårighet går att öka A-traktorns högsta konstruktiva hastighet. A-traktorns hastighet på lägsta växeln skall vara högst 10 km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal.
Fältet används ju bla för att beskriva hur ändringarna är gjorda för att uppfylla tillkommande krav för traktor A.
Om man antar att varje rad är en egen punkt kan man tyda den sista raden som att man uppfyller kravet på konstruktiv maxhastighet genom att programmera om styrdonet.
Men raden där det står dispens (rätt eller fel) tycker jag är ganska enkelt att tolka som att man helt enkelt släpper kravet på 10km/h pga momentomvandlare.
Har sett likanande formuleringar på många andra traktorer också.
Men, som jag har skrivit förut är det med största sannolikhet upp till besiktingsmannen (eller kvinnan) att bedöma och oavsett vad som står i reglementet är det en tolkning som görs av en människa vilket kan slå fel om man har otur.
Utdrag ur reglementet:
Konstruktiv hastighet 33 §
A-traktor skall vara så ombyggd att dess högsta konstruktiva hastighet uppgår till högst 30 km/h på horisontell väg. Ombyggnaden skall vara så konstruerad och utförd att det endast med stor svårighet går att öka A-traktorns högsta konstruktiva hastighet. A-traktorns hastighet på lägsta växeln skall vara högst 10 km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal.
Och svaret verkar vara att du får bilen godkänd pga att man inte kan testa enligt specifikation (liknande när man gör ett bromsprov på väg i en bilbesiktning), men man får ingen dispens.
Att det sedan stod dispens i registret för en bil ovan, öppnar ju frågan om du verkligen har rätt i att det inte går att få en dispens.
Att det sedan stod dispens i registret för en bil ovan, öppnar ju frågan om du verkligen har rätt i att det inte går att få en dispens.
Jag är tämligen säker på att ”dispens” är ett fält i bilregistret, där av semikolonet. Det är ett fält som används för att beskriva på vilken grund man godkänt ombyggnaden.
Men det förklarar ju varför folk tror att de har fått dispens.
Men det förklarar ju varför folk tror att de har fått dispens.
Lösvirkesbyggare
· Västmanland
· 274 inlägg
Men vänta nu, 10 km/h på lägsta växeln vad kommer detta ifrån? Nu har det väl iof hänt en del under de 20 år som gått sedan jag åkte a-traktor men på den tiden var det 30 km/t på 2/3 av motorns maxvarv, vilket fick överskridas med 10% dvs 33 km/t. Samtidigt skulle samtliga växlar bibehållas, till skillnad från epa som endast hade två växlar.
Kravet för a-traktor klarades normalt inte med ordinarie utväxling varför man satte en exta låda med första växeln bakom ordinare låda som då på högsta växeln utväxlade ungefär som den normalt gör på lägsta växeln. De sista reglerades med varvtalsregulator.
Tror du får svårt med v70 utan att behöva en stor insats inne i lådan, dvs pläänty money.
Kravet för a-traktor klarades normalt inte med ordinarie utväxling varför man satte en exta låda med första växeln bakom ordinare låda som då på högsta växeln utväxlade ungefär som den normalt gör på lägsta växeln. De sista reglerades med varvtalsregulator.
Tror du får svårt med v70 utan att behöva en stor insats inne i lådan, dvs pläänty money.
Det där låter som risiga tolkningar av reglerna.
Kravet är att den får gå i max 30km/h i maxfart på plant underlag. Det uppnåddes förr genom att ändra utväxlingen och begränsa maxvarvet.
Kravet på 10km/h vid 2/3av maxeffekt är för att få dragkraften. Det är ju ett dragfordon. Det är inga nya regler. Det finns inget krav på antalet växlar.
Kravet är att den får gå i max 30km/h i maxfart på plant underlag. Det uppnåddes förr genom att ändra utväxlingen och begränsa maxvarvet.
Kravet på 10km/h vid 2/3av maxeffekt är för att få dragkraften. Det är ju ett dragfordon. Det är inga nya regler. Det finns inget krav på antalet växlar.
Hur som helst har det på senaste tid dykt upp väldigt många olika farkoster som A-traktorer.
Spännande ämne, jag ska nog notera några reg nr på allt som far runt där jag bor och kolla vad det står på transportstyrelsen.
Spännande ämne, jag ska nog notera några reg nr på allt som far runt där jag bor och kolla vad det står på transportstyrelsen.
Utväxlingen vid lägsta utväxling får helt enkelt inte resultera i mer än 10km/h vid 2/3av varvtalet vid max effekt.
Lösvirkesbyggare
· Västmanland
· 274 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Västmanland
· 274 inlägg
Nu sprider du felaktig information det finns ett flertal a-traktorer med automat och dispans för 10km regeln, så läs på först och skriv sedan så du slipper lura andra läsare.D Daniel 109 skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 2 792 inlägg
Dispens för ålder är ju knappast intressant längre när alla kan ta körkort vid 15 års ålder