Dispens eller inte så är den godkänd, trots vad som står i regleverket. Vad ska man kalla det då, dispens, undantag, avsteg eller "ja vi godkänner lösningen trots att det är oklart vad reglerna säger"?
Fältet används ju bla för att beskriva hur ändringarna är gjorda för att uppfylla tillkommande krav för traktor A.
Om man antar att varje rad är en egen punkt kan man tyda den sista raden som att man uppfyller kravet på konstruktiv maxhastighet genom att programmera om styrdonet.
Men raden där det står dispens (rätt eller fel) tycker jag är ganska enkelt att tolka som att man helt enkelt släpper kravet på 10km/h pga momentomvandlare.
Har sett likanande formuleringar på många andra traktorer också.

Men, som jag har skrivit förut är det med största sannolikhet upp till besiktingsmannen (eller kvinnan) att bedöma och oavsett vad som står i reglementet är det en tolkning som görs av en människa vilket kan slå fel om man har otur.

Utdrag ur reglementet:
Konstruktiv hastighet 33 §
A-traktor skall vara så ombyggd att dess högsta konstruktiva hastighet uppgår till högst 30 km/h på horisontell väg. Ombyggnaden skall vara så konstruerad och utförd att det endast med stor svårighet går att öka A-traktorns högsta konstruktiva hastighet. A-traktorns hastighet på lägsta växeln skall vara högst 10 km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal.
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
Och svaret verkar vara att du får bilen godkänd pga att man inte kan testa enligt specifikation (liknande när man gör ett bromsprov på väg i en bilbesiktning), men man får ingen dispens.

Att det sedan stod dispens i registret för en bil ovan, öppnar ju frågan om du verkligen har rätt i att det inte går att få en dispens.
 
  • Gilla
Grantoppen och 1 till
  • Laddar…
Jag är tämligen säker på att ”dispens” är ett fält i bilregistret, där av semikolonet. Det är ett fält som används för att beskriva på vilken grund man godkänt ombyggnaden.

Men det förklarar ju varför folk tror att de har fått dispens.
 
Men vänta nu, 10 km/h på lägsta växeln vad kommer detta ifrån? Nu har det väl iof hänt en del under de 20 år som gått sedan jag åkte a-traktor men på den tiden var det 30 km/t på 2/3 av motorns maxvarv, vilket fick överskridas med 10% dvs 33 km/t. Samtidigt skulle samtliga växlar bibehållas, till skillnad från epa som endast hade två växlar.
Kravet för a-traktor klarades normalt inte med ordinarie utväxling varför man satte en exta låda med första växeln bakom ordinare låda som då på högsta växeln utväxlade ungefär som den normalt gör på lägsta växeln. De sista reglerades med varvtalsregulator.
Tror du får svårt med v70 utan att behöva en stor insats inne i lådan, dvs pläänty money.
 
Det där låter som risiga tolkningar av reglerna.
Kravet är att den får gå i max 30km/h i maxfart på plant underlag. Det uppnåddes förr genom att ändra utväxlingen och begränsa maxvarvet.
Kravet på 10km/h vid 2/3av maxeffekt är för att få dragkraften. Det är ju ett dragfordon. Det är inga nya regler. Det finns inget krav på antalet växlar.
 
Hur som helst har det på senaste tid dykt upp väldigt många olika farkoster som A-traktorer.
Spännande ämne, jag ska nog notera några reg nr på allt som far runt där jag bor och kolla vad det står på transportstyrelsen.
 
E
Hur fasiken ska man uppfylla det kravet med en CVT låda?
 
Utväxlingen vid lägsta utväxling får helt enkelt inte resultera i mer än 10km/h vid 2/3av varvtalet vid max effekt.
 
N Niq skrev:
En sak som är bra i Finland nu är att om du har stort behov av en bil så kan man få dispens och ta körkort vid 17.
Även här i Sverige går det att få dispens på behörighet eller ålderskrav.
Men det är nog VÄLDIGT sällsynt att det beviljas.
 
K knipo skrev:
Även här i Sverige går det att få dispens på behörighet eller ålderskrav.
Men det är nog VÄLDIGT sällsynt att det beviljas.
Förr räckte det att vara bondson nu behöver man nog särskilda skäl, tex någon i jordbruket är långtidssjukskriven eller dylikt.
 
Den regeln finns fortfarande har jag för mig.
Man får köra mellan ägorna närmsta vägen eller liknande.
 
K knipo skrev:
Den regeln finns fortfarande har jag för mig.
Man får köra mellan ägorna närmsta vägen eller liknande.
Fast det behöver man inte ens traktorkort för.
Dispens att köra fritt kan man få när man är 15, dvs ett år tidigare.
 
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Fast det behöver man inte ens traktorkort för.
Dispens att köra fritt kan man få när man är 15, dvs ett år tidigare.
Nej, det var det jag menade.
Alltså att man får köra traktor mellan ägorna utan krav på vare sig ålder eller kort.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, du får inte dispans på det kravet, det kan jag inte tänka mig.
Men med en momentomvandlare kan man ha högt varvtal vid låghastighet och hög belastning.
Nu sprider du felaktig information det finns ett flertal a-traktorer med automat och dispans för 10km regeln, så läs på först och skriv sedan så du slipper lura andra läsare.
 
Dispens för ålder är ju knappast intressant längre när alla kan ta körkort vid 15 års ålder
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.