1
Går det att ta bort fuktlukt från ett radhus med krypgrund från 1970?

Besiktningsmannen lokaliserade inget mögel.
 
Fukt luktar ingenting.

Det finns dock andra saker som kan lukta i en fuktig krypgrund, mögel är en sak. Det kan finnas jordbakterier (i marken under huset) som luktar, men det brukar inte vara så farligt så länge man inte rör runt och tillför syre till dem. Du kan också ha tryckimpregnerat trä i grunden, och slutligen kan det finnas trä som är målat med någon illaluktande färg.

I mitt fall med en kåk byggd 1973 var hela blindbotten målad med cuprinol, som i kombination med fukt ger en riktigt otrevlig kemisk lukt. Jag fick riva ut all blindbotten och isoleringen i golvet för att bli av med det värsta. Det sitter dock kvar lite i väggisolering. Efter några år med avfuktare som blåser ut luften ut grunden var lukten i huset borta...
 
1
Tack för svar. Frågan är hur man ska lokalisera vart lukten kommer ifrån. Innan köpet gick vi runt med besiktningsmannen och han sa att det endast var lite jordfuktlukt i krypgrunden som luktade och åtgärdas lätt med plastfoliematta och avfuktare. Jag kände däremot en stark lukt i huset och efter två timmar i huset kände jag att mina kläder luktade när jag lämnade huset.

Vad bör man börja med vid tillträdet? Vilken expert ska man ringa? Besiktningsmannen sa att han inte kände någon lukt i huset men jag är bombsäker på att jag kände den då jag känner igen den lukten från stugan på landet.
 
Har ni redan köpt kåken?

Vad är det för typ av lukt du kände?
 
1
Ja, vi har köpt huset.

jag är ingen expert men lukten jag kände är precis samma på lukten vi har i stugan på landet. Det är som fukt/mögel/kvavt lukt. Svårt och beskriva. Har ingen aning hur jag ska lokalisera och åtgärda lukten. De har självdrag i huset och jag funderar på om lukten försvinner om vi installerar in ett FTX ventilationssystem. Vill verkligen inte flytta in om lukten inte försvinner. Har tillträde om 2,5 månader.
 
Finns väll många sätt att fixa mögel/instängd lukt. Allt handlar hur mycket pengar som man vill spendera.

1. Ser det ut att finnas mögel nere vid kanterna?
2. Har putsen släppt någonstans i källaren?
3. Är det något annat matrial i källaren?
Om ja, så kanske det behövs dränera om?

Om inte tycker jag det känns som att det kan vara luft som inte cirkulerar bra.
Då finns det som sakt flertal olika lösningar. Ett var som du nämnde FTX.
Ett annat kan vara ventilerande golv och väggar som tex japes Ventgolv.

Sen om det är mögel eller likande så hade jag rådfrågat något företag som håller på med mögel som JAPE. De har ju 100tals olika produkter för sådant.

Finns det saker på källargolvet?
Om ja, så kan det vara det som luktar.

Men jag håller med att det kan vara bra att försöka fixa sådant innan man flyttar in. Annars kan det lätt bli att det aldrig blir gjort
.
 
1 1Melina skrev:
Ja, vi har köpt huset.

jag är ingen expert men lukten jag kände är precis samma på lukten vi har i stugan på landet. Det är som fukt/mögel/kvavt lukt. Svårt och beskriva. Har ingen aning hur jag ska lokalisera och åtgärda lukten. De har självdrag i huset och jag funderar på om lukten försvinner om vi installerar in ett FTX ventilationssystem. Vill verkligen inte flytta in om lukten inte försvinner. Har tillträde om 2,5 månader.
Finns det många tilluftsventiler? Är det självdrag, och huset är relativt tätt, så kan brist på tilluft göra att det dras luft via grunden, vilket kan göra att det luktar mer än nödvändigt...

Var ni nere i grunden och tittade innan köpet? Finns det några bilder därifrån?

FTX är ju en lösning på ventilation, och det är ju klart att om man ökar luftbytet i alla rum så blir ju lukten mindre, men å andra sidan är ju problemet kvar..
 
1
Tack för svaren! :)

Ja, vi var nere i grunden. Det luktade lite jordlukt enligt besiktningsmannen men enligt honom var det ingen fara så länge man hade kall. Däremot var luckan till krypgrunden inte tillräckligt tät. Funderar på att lägga dit en plastfoliematta och en avfuktare samt täta igen luckan bättre.

Tog även kontakt med samfälligheten och de berättade att de flesta har haft problem med impregnerat trä i bjälklaget, alltså den stomme som läggs ovanpå husgrunden. Det impregnerade träet i bjälklaget avger en svag gas som i sin tur ger källarlukt/fuktlukt. Så lösningen på problemet, som många husägare har vidtagit, är att ersätta det impregnerade träet med nya friska träreglar i bjälklaget.

Frågan är om vi kan spara kostnader genom att riva allt själv och sedan betala entreprenörer för att lägga till nya träreglar. Vi är dock okunniga i området, men rivning borde väl alla klara av?
 
Ok, det finns alltså fler hus som är likadana? Då är ju första steget att prata med dem.

Om det är tryckimpregnerat virke i bjälklaget brukar det vara syllen, vilket är ett rätt stort projekt att byta.

Att luckan är tät eller ej är nog ointressant i sammanhanget, såvida det inte luktar mer i rummet där den finns...

Att lägga plast och sätta in en avfuktare är ju aldrig fel, men det bästa är att börja med att logga temperatur och fuktighet, så ni vet vilken typ av insatser som ger mest effekt för pengarna...

Var det "er" besiktningsman eller betalade säljaren för den?
 
1
Säljarens, kändes som att han viftade och förklarade bort allt jag frågade om. Han sa att han inte kände fuktlukt i huset samtidigt som jag är bombsäker på att jag kände igen det.

För nog ta och titta på en fuktmätare, borde nog börja med det.
 
om det är impregnerade syllar är det stor risk att det är de som är boven i dramat. har det problemet i min farstu som är byggt ungefär samma tidsperiod som ditt hus. om det är som du säger att det är flera grannar som haft liknande problem och att de bytt syllarna så är det nog det du får räkna med att göra också. ta kontakt med grannarna, fråga hur de gjorde och vad det kostade och om de kan rekommendera någon firma.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
1 1Melina skrev:
Säljarens, kändes som att han viftade och förklarade bort allt jag frågade om. Han sa att han inte kände fuktlukt i huset samtidigt som jag är bombsäker på att jag kände igen det.

För nog ta och titta på en fuktmätare, borde nog börja med det.
Jag antar att ni inte gjorde en egen besiktning?

Det finns inget som heter "fuktlukt", du måste ta reda på vad som luktar, eftersom problemen har olika lösningar.
 
  • Gilla
StarkK och 3 till
  • Laddar…
Hej,

köpte hus för 3 år sedan ungefär och vi hade en klassisk 70-tals fuktlukt i huset. Vi måla om hela huset invändigt och byte golv. Sen häxans det en sån där avfuktare i krypgrunden. Vi satte upp massa tilluft och frånluft eftersom huset var tättat i efterhand. Nu är det bra drag i huset och lukten borta. Märker dock när jag e borta en långhelg att doften kommer tillbaka. Men jag tänker att de beror på att jag inte kör spis och att badrumsdörrarna är mer stängda. Så de går absolut.
 
1
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag antar att ni inte gjorde en egen besiktning?

Det finns inget som heter "fuktlukt", du måste ta reda på vad som luktar, eftersom problemen har olika lösningar.
Med stor sannolikhet är det gamla impregnerade träreglar i bjälklaget som är orsaken till lukten.
 
  • Gilla
Freiherren
  • Laddar…
1987 förbjöds Pentaklorfenol i tryckt virke. Genom nedbrytning i fukt ger det Pentakloranisol som anses lukta "mögel" och är påträngande.
Hus från 70 talet med syllar på fuktig platta kan ha/få detta problem.
//Not. Dagens tryckta virke i dom lägre klasserna har bara kopparsalter som aktiv substans, men förställningen om att det är farligt inomhus lever kvar. Däremot är det såklart onödigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.