Hej,

Jag söker råd, eller snarare vägvisning, om det jag söker nu står att finna. :)
Jag är ute efter pardörrar. Jag vill helst att båda dörrarna ska gå att öppna i ett moment så att säga, dvs jag vill inte ha en "andradörr" som man öppnar med en spärr i karmen uppe och nere, vad det nu heter. Helst hade jag velat ha handtag på båda dörrarna men om det inte går att hitta kan jag nöja mig med handtag på ena dörren men att den andra låses/frigörs av den första.
Hur det löses bäst vet jag inte, det enda jag kan komma på är om förstadörren har spanjolettlåsning och andradörren bara har exempelvis en magnetlåsning mot karmen som gör att man kan välja att enkelt dra upp även den dörren men att den sitter kvar i karmen om man bara vill öppna den första. Hoppas det framgår vad jag menar...? :thinking::rofl:

Så, någon som vet om det här går att hitta på marknaden? Har sökt på nätet men inte hittat någon som har något liknande. Vad gäller tekniska lösningar är jag flexibel, men principen ska vara som jag beskriver ovan.

Tips mottages som vanligt tacksamt! (y)

Mvh,
ToRy
 
Det finns spanjoletter för passiva dörrblad vilket fungerar för den andra dörren.
En annan lösning är automatiska kantreglar i den passiva dörren men de fungerar bäst ihop med dörrstängare.
Vill du alltid öppna båda dörrbladen?
Hur ofta ska dörrarna öppnas?
Även en parskjutdörr kan vara ett alternativ som kan öppnas efter behov.
 
Pardörren kommer sitta mellan sovrum och vardagsrum/kök, där det på bilden sitter en enkeldörr. Tanken är att det orimligt stora sovrummet även ska tjäna som matplats när vi har gäster och vädret inte tillåter oss att sitta ute. Tanken är då att en pardörr ger en bredare öppning och därmed ett bättre flöde som binder samman matplats och kök på ett bättre sätt än en enkeldörr.
När sovrummet tjänar som just sovrum kommer kanske bara ena dörrbladet användas mest. Eller så är det även då skönt med en bred öppning, vad vet jag. :D

Det du skriver om att andradörren skulle ha spanjolettlåsning låter ju faktiskt intressant. Då skulle förstadörren ha en vanlig låsning med kolv som går in i dörrbladet på andradörren menar du? Det är ju lysande! :D Då är ju bara frågan om sådana dörrar finns att köpa färdiga, eller om det är något man måste snickra ihop själv...?


 
windestal
Ni ska inte ta ner väggen istället och ha öppen planlösning?
 
Funderingen har funnits, men vi vill ha möjlighet att stänga till sovrummet, om inte annat för att soffan kommer bli en bäddsoffa för eventuella övernattningsgäster. Skönt att kunna stänga om sig då, för båda parter. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.