FRS FRS skrev:
Här finns lite info och tips om vad man bör tänka på: [länk]
Har läst texten, men den är ganska generell. Lite ritningar hade ju inte skadat .
 
  • Gilla
Nicben813 och 1 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Ok. Jag har aldrig ens sett hur man fixar en liner i verkligheten. Men om det är lätt så lamm man ju överväga det också.
Ska du svetsa ihop den själv är det förstås lite pyssel, men även det klarar en händig. Ska du hänga en fabrikssvetsad så är det bara att se till att alla sidor blir centrerade på poolväggen, därefter bort med så mycket veck det går, sedan i med 0,5cm varmt vatten och jobba bort de sista vecken. Sedan är det bara armaturer etc kvar. Inte komplicerat.
 
J j-o75 skrev:
Ja, rostfritt är riktigt dyrt. Men å andra sidan är det dyrt att köpa ram och liner också.. Dessutom köps det in några hundra ton om året till jobbet, det brukar underlätta att få ett bra pris.. :)
Har du möjlighet att få det klippt/bockat på jobbet hade jag lätt byggt en... Du behöver ju ett par bockar för att få det stabilt, som på bilderna som dykt upp i tråden... (y)

Lära sig svetsa är ju inga bekymmer, speciellt inte i rostfritt...
 
AXS
Jag skulle satsa på punktsvetsning och limning. Enklare, snabbare och tätare.

Lycka till!
 
Problemet med att svetsa så stora konstruktioner i rostfritt är att materialet slår sig nåt jävulskt av värmen..

Den stora anledningen att rostfritt stål rostar trots att man använder både rostfri tillsats och efterbearbetning av svetsgodset är att man haft fel värme i materialet när man svetsat.. detta ändrar egenskaperna i plåten.. bästa sättet att skydda sig mot detta är att använda rotgas eller annat rotskydd samt att ha rätt svetsström och framförallt rätt framföringshastighet och mängd/storlek på tillsats.
Här förutsätter jag att poolen tigsvetsas, varför undrar kanske vissa, jo för att vid tigsvetsning tillför du mindre värme på materialet och tillsatsen används för att kyla smältan (och då också arbetsstycket) medan vid mig (mag) och mma svets ska man med hjälp av värmen smälta samman tillsatsen med arbetsstycket eftersom värmen tillförs genom tillsatsen..

Pool i aluminium kanske är ett annat alternativ?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Problemet med att svetsa så stora konstruktioner i rostfritt är att materialet slår sig nåt jävulskt av värmen..

Den stora anledningen att rostfritt stål rostar trots att man använder både rostfri tillsats och efterbearbetning av svetsgodset är att man haft fel värme i materialet när man svetsat.. detta ändrar egenskaperna i plåten.. bästa sättet att skydda sig mot detta är att använda rotgas eller annat rotskydd samt att ha rätt svetsström och framförallt rätt framföringshastighet och mängd/storlek på tillsats.
Här förutsätter jag att poolen tigsvetsas, varför undrar kanske vissa, jo för att vid tigsvetsning tillför du mindre värme på materialet och tillsatsen används för att kyla smältan (och då också arbetsstycket) medan vid mig (mag) och mma svets ska man med hjälp av värmen smälta samman tillsatsen med arbetsstycket eftersom värmen tillförs genom tillsatsen..

Pool i aluminium kanske är ett annat alternativ?
Funkar aluminum med kloret? jag har aldrig svetsat i aluminium. i övrigt har du bra synpunkter!
 
J j-o75 skrev:
Funkar aluminum med kloret? jag har aldrig svetsat i aluminium. i övrigt har du bra synpunkter!
Har varit med och byggt ett antal badtunnor i aluminium, så det antar jag

Aluminium är lite tjurigare att lära sig svetsa bra, men du får en pool som garanterat aldrig rostar..
Sen tenderar aluminium att slå sig mindre än rostfritt eftersom det har en betydligt lägre värmeutvidgningskoefficient..
 
...jag vet ingen på svenska marknaden som marknadsför pooler i alu. Däremot är det flera som säljer rf pooler.
 
HUr funkar det omman väljer en liner? kan man tyck bygga en trästome eller måste man ha släta plåtväggar bakom?
 
Det finns alla varianter.

Trä (oftast då tryckt plyfa bakom linern)
Väggmoduler i plåt
Väggmoduler i plåt
Dorocellväggar (cellplast)
Cellplastväggar typ Tjällden
Betong
osv.

I de flesta fallen brukar man ha en tunn foam mellan liner och vägg.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det finns alla varianter.

Trä (oftast då tryckt plyfa bakom linern)
Väggmoduler i plåt
Väggmoduler i plåt
Dorocellväggar (cellplast)
Cellplastväggar typ Tjällden
Betong
osv.

I de flesta fallen brukar man ha en tunn foam mellan liner och vägg.
Då fick jag mer att räkna på!
 
J j-o75 skrev:
Då fick jag mer att räkna på!
Innan du lägger för mycket tid på räknandet kan jag avslöja att skillnaden i pris för olika väggkonstruktioner bakom en liner är en rätt blygsam del av din totalkostnad, om du använder premiumprodukter i övrigt. Dvs, det finns rätt lite pengar att spara på att ta en billigare väggkonstruktion.....
 
  • Gilla
Hans G2
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Innan du lägger för mycket tid på räknandet kan jag avslöja att skillnaden i pris för olika väggkonstruktioner bakom en liner är en rätt blygsam del av din totalkostnad, om du använder premiumprodukter i övrigt. Dvs, det finns rätt lite pengar att spara på att ta en billigare väggkonstruktion.....
Fast det känns som att det måste skilja en del beroende på vad man väljer för typ av stome? Om man köper en färdig eller bygger själv tex?
 
Njae.

Om du bygger själv eller tar hjälp, ja givetvis.

Jag jämförde leca/skalblock, trä, någon plastvägg mot thermopool och även om thermopoolen är dyrast pga betongen så är diffen mellan billigast och dyrast fjuttig jämfört med totalkostnaden (i mitt fall kring 350k ink tak och marksten runt allt jobb själv utom att gräva hålet.) Men min jämförelse var ur ett byggasjälvperspektiv.
 
Violina Violina skrev:
Problemet med att svetsa så stora konstruktioner i rostfritt är att materialet slår sig nåt jävulskt av värmen..

Den stora anledningen att rostfritt stål rostar trots att man använder både rostfri tillsats och efterbearbetning av svetsgodset är att man haft fel värme i materialet när man svetsat.. detta ändrar egenskaperna i plåten.. bästa sättet att skydda sig mot detta är att använda rotgas eller annat rotskydd samt att ha rätt svetsström och framförallt rätt framföringshastighet och mängd/storlek på tillsats.
Här förutsätter jag att poolen tigsvetsas, varför undrar kanske vissa, jo för att vid tigsvetsning tillför du mindre värme på materialet och tillsatsen används för att kyla smältan (och då också arbetsstycket) medan vid mig (mag) och mma svets ska man med hjälp av värmen smälta samman tillsatsen med arbetsstycket eftersom värmen tillförs genom tillsatsen..

Pool i aluminium kanske är ett annat alternativ?
Men eftersom man håller ungefär samma temperatur i poolen så slår sig inte materialet så mycket. Rostfria pooler började tillverkas på 80-talet och de är fortfarande i bruk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.